McAron Napisał(a):
-------------------------------------------------------
> To nie musi być prawda. Wyobraź sobie np. dwa
> samochody bez ABS jadące z tą samą
> prędkością po mokrej jezdni. W tym samym czasie
> zaczynają hamować, przy czym kierowca pierwszego
> naciska równo i nie za mocno, a drugi w panice
> wdeptuje pedał w podłogę. Pierwszy samochód ma
> szansę zatrzymać się łagodnie na krótszym
> dystansie, w drugim początkowo nastąpi
> szarpnięcie, a później aquaplanning z
> zablokowanymi kołami, w wyniku którego wóz
> zatrzyma się dalej.
> Chłopski rozum nie zawsze się sprawdza.
Dlatego zapytałem o wykres a ....potem doczytałem, iż był opisany (ach to wyrywkowe czytanie) w pkt 5. [
wspinanie.pl]
W tym wypadku lina sucha depnęła mocniej lecz z umiarem ;-) czyli w pierwszej fazie pochłonęła więcej energii (dlatego pik był mniejszy). Łatwo to wytłumaczyć smarowaniem wody
Pzdr
Marek
p.s. pociągnąłem ostatnio ok 13 letniego nieużywanego LANEXA (związanego ósemkami). wytrzymał 9kN (zerwał się oczywiście na węźle)