Fajno, ze tak sobie możemy pogadać. Ciesze się , że Jasiek tak obszernie napisał. Jest to wążny głos bo w odróżnieniu ode mnie on się w tej Szkocji w spinał i może to przełożyć.
Cóż prawdodpodobnie z pewnych argumentów bedę się musiał wycofac. Jesli zakałdamy że tatrzańska skala jest bardziej "mojsza niż twojsza" jak to mawiali w pewnym głupim filmie, to własciwie pozostaje tylko ustalić przybliżone wzorce i tyle
Po dwa zdania po kolei:
Jacek,
przy Waszym przejściu w ksiązce jest dokładnie napisane tak: "Zrobione klasycznie (6)"
Artur,
no właśnie, to jest kwestia przyjęcia perspektywy dla wzorca - Ty przyjmujesz Zakopiańsko-zachodnią, a ja chatkową. Oczywiście możemy ustalić, że w Wysokich zawsze się nieco jajarzyło, ale róznie dobrze możemy przyjąc, ze w Zachodnich się zawyżało. Co nie oznacza, ze nie zgodze się przyjąc prerspektywy "zachodniej"
poniżej moje propozycje korekty do Twoich wycen - tylko tam gdzie miałem uwagi:
Skały dopisał bym jeszcze:
DARK SIDE FORCE, 7 (M6/6+)
Przystanek i Laska, 7- (M6)
WZORCE GÓRSKIE
Direttissima Giewontu, tzw. dolny kominek, 6/6+ (moim zdaniem trudniejszy od Malczyka - dwa ruchy, więc powaga mniejsza, ale łatwiej wypaść z krawądki, ja bym dał 6+)
Komin Malczyka, 7- - absolutnie tyle nie ma. Max 6/6+
Lewy Mróz
pierwszy wyciąg 6
wariant Sidor-Szpilka 7-/7 ( wolałbym 7- ale jestem w stanie zgodnić się i na wycenę łamaną)
Małe jest piękne, 7-/7 . raczej 6+/7-
Droga Czyża na Mnichu Małałąckim 5/5+
Propozycje niektórych wycen w Moku
Rynna Wawrytki, 4+ / raczej 5- choć warunki tu bywają kluczowe
Wielki komin, 5
Rysa Strzelskiego, 5+
pierwszy wyciąg Długosza-Popki (załupka), 5/5+ (???, raczej 5)
Cień wielkiej góry, 6, jednak 5+
Orzeł z Epiru, 7- / raczej 6+
Parada jedynek, 7 (?) Jezeli Orzeł 7- to Parada 7+ , a moim zdaniem tyle nie ma. Jest wg mnie wyraźna róznica ...
Orzeł z epiru (II wyciąg) 6
tu kilka dodanych:
Pierwszy wyciąg Prezejla 6/6+
Drugi wyciąg Prezejla 7+
Uskok (I wyciąg) 8-
Uskok wyciąg łaczący sie z DŁ-Popko lub Szurkiem - 7+ (R/X)
Direta Zerwy (tzn nasza kombinacja zimowa z łapiniakiem) wyciągi 7 i 7+ (moze w takim razie, nawet łamane o pół stopnia wyżej)
Liliowa Kazalnica, Środek 5+
Wesołej Zabawy - miejsce 4 na pierwszym wyciagu
Jasiek,
jeszcze raz dzięki za Twój mail - byc może się mylę, Ty wiesz pewnie lepiej, bo tam byłeś. A Prezejl może chciał nam po prostu dac nauczkę.
Maciek, teraz po powrocie ze Szkocji, powiedział mi, ze nasza intuicja była słuszna i na tym tez w pewnej mierze sie oparłem.
Jedna tylko uwaga a propos lonży.
Jeśli wszyscy najpierw wspinali by sie na bosaka i jakas droga w "skali na bosaka" miała V a inna VI+a potem nagle wszyscy zaczeli by sie wspinac w frictionach, to róznice miedzy tymi drogami zaczeły by polegać na czym innym - i róznica miedzy nimi byłaby wieksza albo mniesza - np w zalezności od tego, czy jedna droga jest przewieszona z dobrymi stopniami a druga tarciowa bez stopni.
I wtedy byśmy pewnie zmienili wycene jednej z nich na niższą/wyższą.
Tak samo jest z uwolnieniem rąk z pętli. I oczywiście nie dotyczy to wszystkich dróg, ale niektórych z pewnością tak -np Małe jest piekne czy Lewy Mróz (wariant prostujący) to doskonałe tego przykłady
To było tez do Delonga i Artura.
Ot i tyle, dziękuje za tę rozmowę. Sporo mi dała
Obiecuję nie przeceniać Bruce'a Lee na 4- ;-)
Pzdr Kuba
Zmieniany 3 raz(y). Ostatnia zmiana 2007-03-28 10:42 przez Kuba Radziejowski.