Tomaszu, Jak zwykle jesteś czujny, niniejszym zdejmuję cenzurę i oficjalnie Cię (i innych zainteresowanych) powiadamiam: Komisja Taternictwa Jaskiniowego Polskiego Związku Alpinizmu uprzejmie informuje, iż Walny Zjazd Delegatów Klubów i Sekcji KTJ PZA w dniu 17 listopada 2007 r wybrał nowe władze mające reprezentować środowisko grotołazów przez najbliższą, trzyletnią kadencję: - Andprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
To niesamowite. Batinox wkręcany - bez kleju ! Są the best. Jacoośprzez jacoos - Hyde Park
Witam! Myślę że nie byłoby naruszenia praw autorskich - na skanie jest podpisany autor i wiadomo że to z Taternika, do którego ma prawa PZA. Ale.. wstyd się przyznać - ja nie umiem - chętnie wyślę komuś kto to potrafi umieścić na jakimś serwerze (dwóch wybitnych wspinaczy już przysłało adresy i otrzymali pdf-y) Pozdrawiam - Jacoośprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Znalazłem w końcu czas i udało mi się zeskanować artykuł Jerzego Wali o wydobywaniu ze szczelin w lodowcach (czas leci - to było w Taternikach 1 i 2/97, ale nie stracił na aktualności-jest ponadczasowy). Jeśli chętni podadzą mi adres e'mailowy, wyśle im pdf'a (kilkanaście stron, niecałe 500 kb) Pozdrawiam - Jacooś (wlodek@life.pl)przez jacoos - Forum wspinaczkowe
To prawda, działania Kazia nie zawsze mieszcza sie ramach ogólnie przyjetych za normatywne... - ale mam nadzieje że Ciebie tez śmieszy że ten temat powraca co jakis czas prawie w niezmienionej formie... Pozdrawiam serdecznie, Jacoosprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Dziewięć postów, a wystarczyło w pierwszym odpowiedzieć "nie ma". PS: A swoją drogą, Kaziu, zaklinam na starą "chęcińską" znajomość, załóż wreszcie stronę, nawet "o niczym", bo watek z podobnym pytaniem wraca na forum niczym bumerang co jakiś czas.. Pozdrawiam, Jacoośprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Najczęściej był to kolega asekurujący "z ciała" rzadziej lina wpięta w rolkę zjazdową (to taki przyrząd zjazdowy, ale pewnie wiesz) i czujna osoba za nim, sporadycznie lina wpięta w stalowy karabinek kilkakrotnie "na okrętkę" - ale jakiegoś specjanego patentu, używanego np. przy solówkach, nie stosowałem. Nie polecam wspinania z uzyciem innych lin niz dynamiczne, ale warto pprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
No, zgoda. Raczej nie porównywałbym lin "dynamicznych" i "statycznych" (oczywiscie, wszystko mozna zmierzyć, nawet dla stalowej liny) - do czego innego służa, choc - zdarzyło mi sie (wielokrotnie!) wspinać (a nawet odpaść) z asekuracją oddolną przy użyciu liny speleo - mało komfortowe doznanie. Wiadomo ze najmniejszą siłę graniczną ma nowa "nie latana" lina - dlprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Witaj Kominiarz! Oczywiście masz rację, zgadzam się z Tobą prawie całkowicie (to "prawie" to ciut inne wnioski koncowe w kontekście hierarchii wazności). Do rzeczy: Naukowcy (bodajże z włoskiego z CAI) opracowali nawet matematyczny wzor na rzeczywisty współczynnik odpadnięcia przy ilosci przelotów, kątach zygzakowania , tarciu liny o skałę. Ale zauważ że dołożenie kolejnego przelotuprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Witaj Burlan.. Bez obrazy - ja nie bredzę, dopowiedz sobie resztę.. "Praw fizyki Pan nie zmienisz"... Tak z innej beczki - wolisz walnąć w mur samochodem bez hamulców, czy jednak z lekko wciśniętym środkowym pedałem? A znów na poważnie, "efekt bloczka" to naukowe określenie. We wspinaniu mówi nam, że na ostatni przelot działa siła (udar) równa około 1,6 - czyli 160 %przez jacoos - Forum wspinaczkowe
Myslę że w przypadku tego karabinka producent dość dowcipnie chciał zademonstrować tzw "efekt bloczka" występujący na najwyższym przelocie w momencie odpadnięcia (póki nie wypadnie, zerwie sie itp, co jest prawie pewne, gdy wszystkie niższe będą z podobnymi karabinkami). A na poważnie - ładne, fajne i pomysłowe, ale do zastosowania tylko w zestawie z: doskonałym i czujnym partnerem aseprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Nie jest tak źle - obciążenie niszczące w przypadku bloczków alpinistycznych jest wielokrotnie (5-12 razy) większe niż obciążenie robocze. Nie mam teraz czasu szukac, ale np. w przypadku dwuosiowego bloczka Trac ma sie to jak 22kN:2kN, a więc jest jedenastokrotny zapas. Nie pamietam co mówi na ten temat norma, ale np. w bloczkach żeglarskich, gdzie nie chodzi bezposrednio o życie czlowieka, jestprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
WItam ! Możecie mi wierzyć na słowo lub przeprowadzić eksperyment - krązek pracuje także na większości karabinków asymetrycznych (szczególnie gdy układ jest wstępnie lekko naciagniety)- choć rzeczywiście gorzej. Dobrze jesli karabinek jest duzy, gruszkowy, a nie "malutki z expresa". Pisałem o "kierunkowości" układu - w przypadku bloczka z okładkami nierównoległośc systemu wycprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Witam! Procedura wystąpienia o licencję zawodnicza PZA jest opisana dokładnie na stronie internetowej PZA (w 17 rozdziale przepisów wspinaczki sportowej), tam też wniosek o wydanie licencji - . Wniosek składa zawodnik, chyba że reprezentuje klub - wtedy za pośrednictwem klubu. To jest w formacie pdf, a więc łatwe do wydrukowania. Wazne: do wniosku trzeba dołaczyc oryginał zaswiadczenia lekaprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Witaj! Ja polecam któryś z bloczków produkcji Petzla. To, czy okładki są stałe czy ruchome jest wg. mnie nieistotne przy okazjonalnym (awaryjnym) użyciu - ważniejsza jest sprawność (tzw. wydajność bloczka), czyli jak najmniejsze straty spowodowane tarciem, dopuszczalne obciążenie robocze, no i ciężar. Kilka przykładów bloczków "jednoosiowych"(katalog jako ściąga): *Fixe - sprawnośćprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
A, to polecam bardzo, Starosto, szczególnie tzw. "wersję reżyserską"! Mimo że określany mianem "wojenny", w filmie wojny w rozumieniu hoolywodzkim jest mało, są za to krajobrazy Mekkongu, klimat lat 60/70 i naprawdę ciekawie opowiedziana historyjka nawiązująca (jak juz napisał Andrzej) do "Jądra ciemności" J.Conrada (a właściwie Teodora Józefa Konrada Korzeniowskieprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Polecam Jamesa Georga Frazera - "Złota Gałąź" Pozdrawiam, Jacoośprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Czechy czechami, ale wydaje mi się że zdjęcie "z woreczkiem" prawie na pewno zrobione zostało w polskiej części Hejszy - na Szczelińcu. Chyba że sie mylę? rzadko tam bywam... Pozdrawiam, Jacoośprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Andrzeju - szacunek wielki i ukłony.. Na razie nawet w podskoku nie mogą sięgnąć maczetą karku, mimo że byk sam sie podkłada, schyla, pada na kolana... i nawet oczy przymyka, by ośmielić i by wreszcie się stało.. Pozdrawiam, Włodekprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Szanowny Tomku, Ponownie sygnalizujesz że źle jesli sie cos napisze, pokaże zdjęcia itp. bo ktos kto przeczyta - to opacznie zrozumie. Ludzie którzy potrafia włączyc komputer do sieci nie sa (chyba?) idiotami i odróżniają to co było 30 lat temu od tego co jest teraz. A jesli sa idiotami, to słusznie poniosą konsekwencje gdy np. rozbiją namiot na Stawiańskich Rówieńkach. O N. pisałem w konteksciprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Szanowny Tomku! Nierealny (tu się zgadzamy, gdyby był realny juz dawno spali by tam turysci - goście Murowańca) pomysł z laboratorium został spalony przez "delikatne" działanie Parku w tej sprawie. Ale był to pomysł jednego z dyrektorów TPN, a nie wspinaczy. Skoro Twój Informator określa umówione w konkretnej sprawie spotkanie, w którym uczestniczy dwóch dyrektorów TPN "niezaprprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Według mnie z tym samoistnym zakręcaniem to jest tak, że ani zupełnie zakręcona ani zupełnie odkręcona zakrętka nie są "naturalnymi" stanami, naturalny stan to coś pomiędzy tymi dwoma - i do takiego dąży zakrętka, niezależnie od ułożenia karabinka. Ale to "pomiędzy tymi dwoma" oznacza takie położenie zakrętki, które już uniemożliwia otwarcie zamka. Pozdrawiam, Jacoośprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Witaj Tomku! Koncepcja nie wzięła sie z nieba lub gorących głów, lecz była poprzedzona szeregiem spotkań TPN-PZA. Kilka lat temu TPN zapowiedział, iz rok 2007 będzie ostatnim w którym funkcjonują Rąbaniska, tym niemniej nie chcąc pozbawiać całkowicie letniej bazy wspinaczy z rejonu Hali Gąsienicowej, sugerował (konkretnie dyrektorzy) kilka rozwiązań - np. pomieszczenia przy Murowancu po elektryfprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Witam! Skontatuj się z kims z Wielkopolskiego Klubu Taternictwa Jaskiniowego, najlepiej z "Dredem" - oni działaja w tych górach, maja dużo materiałów na ich temat, więc może i to wiedzą... Pozdrawiam, Jacoośprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Witam! Jeśli wyprodukowano nowe lekkie małe karabinki zakręcane, to takie same (te same) nowe lekkie karabinki niezakręcane sa jeszcze lżejsze. Z moich doświadczeń instruktorskich: zakręcany karabinek dla kursanta (który musi ogarnąć wiele rzeczy wpajanych mu jednocześnie) może stanowić większe zagrożenie niż niezakręcany. Przykładowe błędy: - zakręcenie karabinka na siłę POD OBCIĄŻENIEM iprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Jeszcze jeden ważny argument przy wyborze metody autoasekuracji - możliwość i wygoda przejścia ze zjazdu do wychodzenia (np. gdy zjedziemy pod okap i liny okazują sie za krótkie). Jeśli nie posiadamy DODATKOWO odpowiednio długiej (czyli długiej) pętli, przy zjeździe w wysokim przyrządzie i dolnej autoasekuracji, poradzi sobie tylko doświadczona i naprawdę sprawna osoba, a i to pod warunkiem że jprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Trwałość lin pozostawionych w jaskiniach w bardzo niewielkim stopniu zależy od czasu ich wiszenia, czynnikami narażającymi na jej zuzycie czy wręcz zniszczenie sa raczej: nieprawidłowe umiejscowienie (narazenie na spadające kamienie czy tarcie o skałę spowodowane np. płynąca wodą) oraz częstość używania. Innymi slowy - pod ziemia lina poręczowa jest dużo bezpieczniejsza niż na powierzchni (nieprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Bez obrazy... Wybór metody zjazdu i autoasekuracji ma zwykle jakies uzasadnienie (gdyby zawsze było tak samo, wybrano by jeden najlepszy sposób i tylko taki polecano). Niski przyrząd jest wygodny w terenie przewieszonym, ale np. dolny węzeł utrudnia przepięcie się z liny na linę lub przejazd przez węzeł (np. łączący liny). Ja patrze na to także pod kątem nauczania - zbyt łatwo, przez nieodpowiprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Szanowny Starosto! Zwróć uwagę że już jak gdyby sam sobie odpowiedziałeś - sposób wpięcia przyrządu zjazdowego wymusza, a co najmniej predysponuje sposób założenia ewentualnej autoasekuracji - nikt rozsądny nie będzie sie upierał przy zakładaniu dolnego węzła przy niskim przyrządzie, i odwrotnie - przy wysokim przyrządzie nierozsądne byłoby zakładanie jeszcze wyższej autoasekuracji. Zresztąprzez jacoos - Forum wspinaczkowe
Tadziu, TAM masz wspaniałe towarzystwo... Kiedyś wszyscy znów będziemy razem.przez jacoos - Forum wspinaczkowe