Kajman Napisał(a):
-------------------------------------------------------
> W zależności od dynamiczności asekuracji,
> przeciążenia przy wyhamowywaniu swobodnego lotu
> wahają się w granicach 2-4 g.
Hmmm. Policzmy zatem: wspinacz ważący 70 kg odpada z dużym współczynnikiem na linie o sile granicznej 7 kN. Wychodzi 10 g. Skąd ta rozbieżność?
Jeszcze inaczej: wspinacz asekurowany statycznie, odpada ze współczynnikiem 1 z dowolnej wysokości, lina rozciąga się maksymalnie do 30% (nowe liny mają maks 40% przy pierwszym odpadnięciu, później już mniej, myślę, że 30% to i tak całkiem spora wartość). Przy idealnej charakterystyce liny, przyspieszenie podczas hamowania lotu wyniesie 3.3 g, co jest wartością nierealną, gdyż siła hamowania rzeczywistej liny nie jest stała wzdłuż całej drogi jej rozciągania. Założę się, że w każdej rzeczywistej linie maksimum wyjdzie ponad 5g.
A przy współczynniku odpadnięcia równym 2? W najlepszym (wyidealizowanym) przypadku 6.6g, w rzeczywistości coś koło dychy, jeśli nie więcej.
Twoje wartości brzmią wiarygodnie gdy mowa o typowych niewielkich odpadnięciach, niekoniecznie lotach.