Nie wiem jak mają inni, ale ja lekko odróżniam PP dla wspinania na własnej i dla dróg sportowych. Na własnej to PreProtected, a dla sportowych PrePlaced. Tak ktoś mi kiedyś powiedział czy gdzieś przeczytałem - nie ma to znacznia. Takiej zasady się trzymam.
Prowadząc na własnej (OS czy RP) uważam zakładanie asekuracji za naturalny element tego stylu. Podczas prowadzenia na własnej oprócz sportowych cech wspinaczkowych trzeba się wykazać umiejętnością posługiwania się sprzętem: tak w doborze rodzaju asekuracji jak i jej umieszczeniu. Zajmuje to więcej czasu, trzeba więc mieć doświadczenie aby minimalizować czas na to poświęcany.
PreProtected jest stylowo (IMO) gorszy. Jeżeli pokonaliśmy drogę na własnej w tym stylu powinniśmy to zaznaczyć. Innymi słowy samo wpinanie liny jest elementem angażującym: upraszczając we wspinaniu na własnej liczy się wspinanie i wpinanie.
Sportowe drogi są pozbawione tego dylematu i w mojej opinii nie powinny angażować wpinkowo. To znaczy rozmieszczenie ringów i pozycje z których się wpinamy nie powinny stanowić o ciągu trudności: upraszczająć we wspinaniu sportowym ma się liczyć wspinanie, a nie wpinanie. Zaraz na pewno znajdą się tacy co każą mi linę wogóle wyrzucić :)
Oczywiście należy dopuścić, że wpinki mogą się znaleźć w pozycjach niewygodnych ze względu na jakoś skały. Ale jeżeli cała droga to ciąg walki o wpięcie się to znaczy że linia jest źle obita.
Wynika z tego, że powieszone ekspresy czy ich rozwieszanie dla wspinania sportowego nie mają znaczenia stylowego. I w jednym i drugim przypadku OS to OS, a FL to FL.
Myślę, że typowym przejściem PP we wspinaniu sportowym jest sytuacja kiedy asekuracja na drodze jest wyjątkowo kiepska i przed prowadzeniem zjeżdżamy rozwieszając ekspresy - przedłużamy je, układamy pod wygodniejsze wpięcie itp.
Taka sytuacja we wspinaniu na własnej obniża na pewno klasę przejścia. Upraszcza trudności związane z samym przedsięwzieciem jakim jest wspinanie na własnej. Nie ma znaczenia czy na kostkach/frendach/petelkach są czy nie ma ekspresów. Jest to przejście o klasę niższą, ale nadal mieszczące się w ramach jakiegoś stylu.
Gdybym miał to jakoś zgradować, to na własne potrzeby zrobiłbym to tak (od najbardziej honornego)
na własnej zakładając po drodze punkty
na własnej z założonymi punktami
na obitej drodze wieszając ekspresy
na obitej drodze z zawieszonymi ekspresami
Niektórym ludziom należałoby wytoczyć proces myślenia.
SJ Lec
Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2010-08-17 15:46 przez Sziszecki.