Witam, Ukazala sie ksiazka NANGA PARBAT 1985 ISBN 978-83-953194-0-2 zredagowana przez Danute Piotrowska, zone s.p. Tadeusza Piotrowskiego, ktory zginal na K2 przy schodzeniu ze szczytu na oczach Jurka Kukuczki. Bogata graficznie i artystycznie ksiazka/album zawiera bardzo duzo moich zdjec, notatki z wyprawy i osobisty opis ataku szczytowego. W księgarniach egzemplarzy nie będzie. Ksiazke będzprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Generalnie, o kazdej porze roku moze byc lepiej lub gorzej. Tu nie ma regul.. Najwiekszy problem zima i podczas monsunu to logistics i local support. Slawekprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Moze to nawet nie chodzilo o kase. Takie byly wtedy zwyczaje i homikowanie sprzetu bylo swoistym hobby. Na kazdej wyprawie byl nowy sprzet biwakowy. . Slawekprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Bardzo dobrze to opisales. Dodam tylko, ze generalnie w Karakoram zima jest duzo mniej lawin, snieg jest lepiej zwiazany I jest mniej latajacych kamieni. Nowoczesne kombinezony wspinaczkowe sa teraz cieplejsze i lzejsze. Oznacza to, ze czasami zima moze byc nawet latwiej niz latem. Slawekprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Ciekawe rzeczy piszesz. Ja bylem na wielu wyprawach Himalajskich i takich osobnikow nigdy nie spotkalem. Wyprawy na ktorych bylem wygladaly troche jak zawody olimpijskie. Kazdy marzyl o wejsciu na szczyt i dawal z siebie wszystko. W czasie wyprawy nastepowala naturalna selekcja i kazdy osiagal tyle co mogl. Naturalnie, tylko Ci co byli najmocniejsi mogli wejsc na szczyt. Faworyci przedwyprawowi cprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Witaj, Oczywiscire, ze uznaje! Tylko nie przylepiam do nich nalepek (letnia, zimowa, wiosenna etc). Nie widze specjalnej roznicy miedzy letnia wyprawa na 8-tysiecznik z duzym nawietrzeniem, opadem sniegu, temperatur ponizej -20C z duzym zagrozeniem lawinowym od "zimowej" wyprawy. Wyprawa w styczniu/lutym moze miec nawet bardziej korzystne warunki do wspinaczki, bo wtedy jest mniejsze zprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Wiosenna aka "Zimowa" Wyprawa na K2 Od 5-go lutego mamy juz wiosne na K2 wedlug chinskiego kalendarza (lunisolar calendar). Slawekprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Witam Polecam Kalifornie. Pozwol, ze zacytuje: "The crags near Los Angeles and San Francisco offer great technical climbing amongst friendly climbers. Bishop, located in the Eastern Sierra, is home to some of the best climbing in the world, as well as some of the best professional climbers in the world. Granite, Sandstone, Basalt, Quartzite, Limestone, ... it's all here.". Zajrzyjprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Witam, Statystyka wypadkow smiertelnych z K2 o ktorej pisalem to powszechnie przyjety " fatality-to-summit rate", nie jest to sensu stricto prawdopodobienstwo. Tak sie przyjelo. Byc moze, ze media to naglasniaja. Zobacz tutaj: Slawekprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Witam ponownie, Jak sie okazuje kategoryzacja wspinaczek pod katem pory roku jest nieco zdradliwa, bo co z tym fantem robic jesli w danym rejonie wspinaczkowym (np. Himalaje) de facto tej zimy nie ma? Moim zdaniem nalezy trzymac sie obiektywnych statystyk ktore odnotowuja dokladne daty wejsc. Interpretacja czy to zima, czy wiosna bedzie juz zalezala od czytelnika. Np. dla Australijczyka, luty tprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Witaj, Swietna obserwacja. Kategoria "Zimowa" jest logiczna dla mieszkancow rejonow gdzie jest zima, ale nie dla rejonow gdzie tej zminy nie ma, wlaczajac w to Himalaje. Koncept "Himalaizmu Zimowego" przypisywany jest Jozefowi Nyce ktory podobno przekonal Andrzeja Zawade, ze w ten sposob w Himalajach nadrobimy "straty czasowe" do innych krajow i przeskoczymy na pierprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Witam Pani Justyno, Ciesze sie, ze zechciala Pani zabrac glos. Forum dyskusyjne wlasnie na tym polega, zeby uczestnicy pisali o tym co mysla bez obwijania niczego w bawelne. Ma Pani racje, ze himalaizm Polski lat 80-ych mial ogromne znaczenie dla kraju ktory probowal sie wtedy otrzasnac z narzuconego mu socjalizmu. Tak wlasnie go postrzegal swiat. Bernadette McDonald swietnie to opisala w swprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Witaj Tomku, Dostalem wlasnie "szczotki" nowej albumowej monografii o Nanga Parbat od Danuty Piotrowskiej. Bedzie tam znow duzo moich zdjec. Swietnie opracowana grafika i czarno-biale zdjecia. Polecam! Moze kiedys sam znajde czas na "kroniki Himalajskie". Niestety jak do tej pory, jeszcze mi sie to nie udalo. A propos himalaizmu zimowego - pamietam rozmowy z Zawada. Po czeprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Witaj Tomku Nie zostawiliście żadnego "artefaktu" na szczycie, bo uznaliście wejście za dostatecznie udokumentowane zdjęciowo? Tak Czy po prostu nie pomyśleliście o tym? Nie chcielismy zasmiecac gory Jak wyglądało oficjalne uznanie wejścia? Nasz oficer zglosil do Ministra Turystyki Pakistanu Dostaliście certyfikat wejścia z Ministerstwa w Islamabadzie? W tamtych czasach niprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Witaj Tomku, Pytasz "Jak w ogóle wyglądał szczyt? Ma jakieś cechy charakterystyczne? Co to był za "metalowy marker"? Zostawiliscie na nim jakąś "pamiatkę", tak jak Wasze poprzedniczki? Wyglad szczytu z pewnoscia sie zmienia w zaleznosci of ilosci sniegu i lodu w danym roku. Od strony sciany Rupal, jest najpierw skalny wykrop wygladajacy troche jak zagiel przechodzacprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Witaj Tomku, Przypadki utraty widocznosci na wysokosci sa dosc dobrze znane. Niektorzy pacjenci zaczynaja tracic wzrok juz na 4-5000 metrow. Oto pare uwag na ten temat, bez wdawania sie w "diagnostyke" tego co stalo sie ostanio na Nanga Parbat. Zwykla slepota sniezna to sloneczne oparzenie przodu oka. Latwo ja zdiagnozowac, bo wiadomo, ze pacjent nie mial na oczach gogli czy zaciemnjaprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Moja wiedza o tym co sie stalo na Khumbutse/Lho La opiera sie tylko na przekazach innych osob: 1) troche zdawkowe podsumowanie przez Marciniaka w 1990 i 2) rozmowie z Lobsang, jednym z Szerpow uczestniczacych w akcji ratunkowej. Lobsang mowil, ze na Lho La zostaly namioty. Mogloby tez byc tak, ze czesc wchodzila do gory a Zyga wlasnie schodzil w dol po namioty (on byl najwiekszym "kolekcjoneprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Sprobuje odpowiedziec na Twoje pytania. Nasza nowa droga prowadzila przez SE Pillar w scianie Rupal (ok. 4100 metrow sciany). Wyprawa nie mogla sobie poradzic z zalozeniem obozu No.3. Byly bardzo trudne warunki wspinaczkowe ze wzgledu na lawiny ktorymi bylismy bombardowani dzien i noc. Nanga Parbat jest ostatnia wysoka gora w lancuchu Himalajow i "robii" wlasna pogode. Zima sytuacja naprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Ja bylem tylko na 2 wyprawach z Polakami:1. Nanga Parbat Rupal Face 1985 (Kukuczka, Heinrich, Carsolio) i 2) Mt. Everest 1989 (Chrobak, Marcinkiewicz). W tamtych czasach glownym problemem Polskich wypraw byl brak dolarow na oplacenie pozwolen, tragarzy i innych miejscowych wydatkow. Moja i Carlosa rola to bylo dostarczyc dewiz. Ja zalatwialem permity, kupowalem Karimaty w UK, plecaki etc. Polscyprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Ladnie napisales to ostatnie zdanie, ale jest tu pewna sprzecznosc - na to zeby "kochac gory" trzeba dalej zyc. Wspinaczki wysokogorskie nie musza konczyc sie tragicznie. To "zabieranie" o ktorym piszesz ma zawsze swoja przyczyne. Chodzi o to, aby cieszyc sie tymi gorami jak najdluzej a nie oddawac sie w "ofierze", bo tak musi byc. ALWAYS KNOW YOUR LIMITS!przez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Nasza droga z basecamp prowadzila przez szczyt Khumbutse (6636 m), ze zjazdem na Lho La Pass ( 6,006m) bardzo stromym kuluarem. Przechodzenie przez Khubutse bylo b. uciazliwe i niebezpieczne. W polowie wyprawy, wraz z Dasalem-Falko poszlismy na probe wejscia na Lho La bezposrednio z bazy. Udalo nam sie dotrzec na krawedz Lho La bez problemu. Uwczesny kierownik wyprawy (Gienek Chrobak) uwazal jednprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Tak to ja. Bylem na Polsko-Amerykanskiej wyprawie na Mt. Everest w 1989 podczas ktorej zginela smietanka Polskich Himalaistow. Wyprawa jest glownie znana w Polskich mediach po "rescue" Marciniaka ktore organizowal Artur Hajzer. Mniej znane sa fakty ktore doprowadzily do tej zupelnie niepotrzebnej tragedii.przez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Opinia publiczna w dzisiejszych czasach nie czytaja statystyk z poprzednich lat. Ksztaltowana jest tym co ludzie zobacza w TV, rzadziej na portalach intenetowych. Naglasnianie na pierwszych stronach medialnych w Polsce wypadkow Polskich himalaistow i publiczne debaty o tym kto jest winien a kto nie, przecieka poza granice kraju. Dla porownania przytocze reportaz medialy z ubieglego roku o lekarzuprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Hahaha, oczywiscie PZA. Polecam czestsze uzywanie przegladarki Internetowej:-) -przez MtnHigh - Forum wspinaczkowe
Robienie z wypadkow na wyprawach wysokogorskich sensacji jest niestety specjalnoscia Polskich mediow. Heroism, bohaterstwo, my Polacy porafimy, etc., naglasniane wypowiedziami expertow zza biurka zatruwa prawde o tym czym naprawde jest Himalaizm zimowy. Od wielu lat krytykuje Polski Himalaizm Zimowy im Artura Haizera. Ten ostani, zabil sie w Karakorum. Jaka to zacheta/reklama dla innych?? Wspinaprzez MtnHigh - Forum wspinaczkowe