mae-west Napisał(a):
-------------------------------------------------------
> astrodog Napisał(a):
> --------------------------------------------------
> -----
> > mae-west Napisał(a):
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > astrodog Napisał(a):
> > >
> >
> --------------------------------------------------
>
> > > -----
> > > > w linku podanym przez ciebie do
> ukclimbing.com
> > > > (tabela porownawcza ze strony rockfax
> uznawana
> > > za
> > > > standard) stoi jak wol:
> > > > E11 7b odpowiada francuskiej (nazywanej
> takze
> > > > sportowa) 9b+.
> > > > Dla ulatwienia dodam, ze w przypadku E12
> tez
> > > mowi
> > > > sie o brytyjskim 7b.
> > > > OK. Jesze prosciej: w tabelce rockfaxa ze
> > > strony
> > > > ukclimbing sa
> > > > romby a w kazdym z nich E1 E2 E3 itd.
> > > > Co widzisz w rombie na koncu tabeli pod
> E11?
> > > Popatrz o jedną tabelkę niżej...
> >
> > Tabelka nizej jest lekko nie na czasie. E9 7c
> to
> > jej koniec, wiec pewnie E11 to bedzie bryt
> jakies
> > 8b? Napieraj napieraj. Jaka jest najwyzsza
> ocena
> > trudnosci technicznych na Wyspach?
>
> Nie wiem, nigdy tam nie bylem ani się nie
> wybieram.
> Liczę, że ty napiszesz i w końcu się dowiemy.
Napiszę, chociaż ręce mi do ciebie opadają, ale innym się przyda - tobie niech służy wikipedia: losowo i przypadkowo.
Ludziska bardzo często mylą w skali bryt wycenę techniczną z opisem trudności spotykanym przy trudniejszych drogach w skali francuskiej zwanej na wyspach sportową. Opis trudności "zawodnicy" podają też w skali V np trudności cruxa V12, lub przy użyciu skali amerykańskiej np Rhapsody to sugerowane trudności 5.14c (bodajże). To dlatego, że opis trudności technicznych w skali brytyjskiej jest traktowany drugoplanowo lub pomocniczo. Najważniejszą informacją o trudności drogi jest "Ecos tam" i tak droga o wycenie E2 5c będzie łatwiejsza od drogi E3 5b, choc w trudnosciach technicznych ta pierwsza może byc aż o 3 stopnie sportowe trudniejsza od tej drugiej.
Tak więc wspinacz opisując trudności drogi będzie mówił: poprowadziłem E4 ...i to wystarczy. Jeśli zas powie: poprowadziłem E4 5c - da to wyobrażenie o tym, że droga była bardzo trudna psychicznie ale relatywnie łatwa technicznie, E4 6b bylaby drogą trudną technicznie za to z przyzwoitą (znowu adekwatnie do E4) asekuracją. Obydwie te drogi nadal będą sytymi i pełnowartościowymi E4 i ja osobiście wolałbym sie zmierzyc z E4 6b, niż E4 5c - tę chętnie rozpykałby niejeden na wędkę by oswoic trudnosci psychiczne a potem poprowadzenie byłoby juz dużo łatwiejsze, ale ja jestem z tych dziwnych - "ground up"owców więc dla mnie obydwie drogi są bardzo serio, ta pierwsza nawet bardziej bo z ryzykiem bardzo poważnej w skutkach gleby.
Natomiast ŻADEN wspinacz Trad na Wyspach nie powie: poprowadziłem droge 5c np bo tak naprawdę nic kompletnie to nie mówi - czy była to droga o wycenie E1 czy E4. Różnica między E1 a E4 jest mniej więcej taka jak pomiędzy czytaniem wikipedii, a wspinaniem, czyli przepaśc.
Jeśli jakikolwiek wspinacz na wyspach powie: zmierzyłem się z drogą 7c - wiadomym jest, że albo chce oddac trudnosci sportowe z jakimi się zmierzył, albo w ogóle mówi o obitej drodze.
Ponieważ przy najtrudniejszych drogach ocena techniczna brytyjska nie jest wystarczająco precyzyjna bo 7a może oznaczac francuskie 7b ale także nawet 8c wspinacze bardzo często opisują drogę w takie o to sposoby:
Rhapsody (E11 7a): Dumbarton Rock, Scotland; 5.14c on thin wires, 70-foot-fall potential, V11 crux on poor face holds
lub też:
To Hell and Back (E10 6c): Hell’s Lum, Scotland; 5.13c with ground-fall potential from the crux, at 80 feet
Pozwolę sobie także wymienic kilka innych uznanych standardów wraz z ich pełnym wycenami Trad:
Blind Vision E10 7a/b, The Groove E10 7b, Equilibrium E10 7a, The Partian Shot E9 7a, Meshuga E9 6c, Indian Face E9 6c, The Promise E10 7a.
No dobrze, ale wracając do tematu - poproszę cię jeszcze raz o przykłady dróg z wyceną Trad 7c, tylko nie przeklejaj mi linków z wikipedii jeszcze raz bo będziemy musieli wysłac maile ze zjebką za błędne wyceny do tych wszystkich Macleodów i innych Greshamów. Na stronę UKClimbing też się lepiej nie powołuj - tam dwie tabele stoją w sprzeczności, oczywiście ja jako autochton będę trwac w oślim uporze, że to tabela rockfaxu jest właściwa, ty zaś jako człowiek szerokich wikidoków bedziesz optował z pewnością przy tabelce "do E9". Myślę, że skoro ja się mogłem wysilic do podania kilku przykładów, to i ty możesz to dla mnie zrobic. Czym jest bowiem wycena Trad 7c bez E, żeby nie rzec: bez drogi? Hasłem w wikipedii? Ok, ale to forum o wspinaczce, a to wątek o Trad, a ja uparcie próbuję dowiedziec się o Trad coraz więcej, więc proszę o te przykłady, ładnie proszę.