mr Napisał(a):
-------------------------------------------------------
> mr Napisał(a):
> --------------------------------------------------
> > (...) znasz może jakieś źródło, gdzie wyrysowane
> > są w miarę wszystkie drogi w tej części
> > ściany?...
> > bo, na prawdę trudno wizualizować to sobie
> > wrysowane w ścianę...
> >
> > z góry dziękuję :-)
> >
> (...) kolega - z tych już nie pisujących na tym forum
> ;-) przypomniał mi opracowanie:
> [
wspinanie.pl]
I. Cytowane powyzej fototopo/opracowane jest zaczerpniete z innego zrodla (z ogolnym linkiem, ze z Alpinist.com).
Powielane w wielu miejscach, jest w Alpinist z 2003 r.
EIGER - Urs Odermatt, March 1, 2003 - alpinist.com/doc/ALP02/climbing-note-odermatt
Filar Szkocki z 1970 r. juz tam jest (nr 5, zolta linia).
Nr 4 to
Griff ins Licht, 2002. (jej wspolautorem jest sam Urs Odermatt, autor opracowania)
Pomiedzy nimi biegnie obecna droga brytyjsko-polska 2016, Ballard-Tomaszewski.
Ale jeszcze tam jest droga klasyczna Ballarda "
Seven Pillars of Wisdom" z 2009, i jego duzy
wariant klasyczny do drogi nr 5.
Czyli to chyba tylko Ballard sie w tym terenie najlepiej orientuje ... :).
Tyle najkrocej o tym - jak polapac sie o sytuacji grudniowej nowej drogi w scianie.
DALSZE SZCZEGOLY topograficzne:
BTW, W sprawie filara z 1968, charakterystyczny jest zapis, wynikly z braku dokladnych dat:
"(...) No. 6. North Pillar, Polish Route (5.7, one pitch of aid, 1800m, 700m to junction with Messner Route, Cielecki-Laukajtys-Szafirski-Zyzak, 1968) (...)
3 Northeast Pillar, Messner Route (a.k.a. Austrian Route, TD, 1800m, Hiebeler-Messner-Messner-Maschka, 1968) (...)"
Polacy zaczeli 2 dni wczesniej, skonczyli dzien wczesniej od zespolu Hiebelera (Messnerowie byli tam ledwie dwudziestolatkami), i zapis poprawny powinien brzmiec, ze to Hiebeler z Messnerami dorobili wlasne 700m do liczacej 1600-1800 m drogi polskiej.
Widac, ze o PR trzeba walczyc (choc nie przeginac - wywazenie proporcji bywa nielatwe; w sprawie filara z 1968 Polacy, dzieki refleksowi T. Wowkonowicza i naszego zespolu zaprowadzonego niezwolcznie do jednej z francuskich redakcji; Polacy dali niezle popalic, ale jak wlasnie widac, i tak naciaganie zespolu Hiebelera pozostawia slady w wykazach do dzis, z tym ze w literaturze francuskiej jest OK).
II. Opracowanie z drogami, w tym juz z wariantami Ballarda, jest w Alpinist o dekade pozniejszym.
Ale w wersji netowej jest mala rozdzielczosc.
IIA. Tu ta wersja nowsza:
Jasper and Schali Free Aid Line on Eiger North Face - David Crothers, September 23, 2013 - alpinist.com/doc/web13x/newswire-jasper-schali-eiger-free
Cyfr nie widac, ale liczac linie od lewej:
nr 3 - Hiebeler ("Austrian Route), 1970 (w lewym dolnym rogu jako "Y" rozwidla sie w i wychodzi w lewo za kadr i wraca lukiem, laczac sie z droga polska)
4. Scottish Pillar, 1970, war. T. Ballarda 2009.
5. Seven Pillars of Wisdom, T. Ballard, 2009.
6. Griff ins Licht, 2002. Nie widze, czy zaznaczono linie 5, czy 6.
7. Polska droga 1968 (z zakosem w prawo i w lewo)
IIA. Weszlo to na ich duzy poster.
shop.holpublications.com/products/eiger-route-lines-poster
III. A tu masz ladnie w wiki podzielone topo Eigeru na epoki. I z dokladnymi datami przejsc.
Francuskie:
wikiwand.com/fr/Face_nord_de_l'Eiger
I niemieckie:
de.wikipedia.org/wiki/Eiger-Nordwand#/media/File:Eiger_Nordwand_Routen_3060.jpg
Powyzej nr 4 to Polacy 1968, nr 5 to o dzien pozniejszy Hiebeler i Messnerzy.
IV. PODSUMOWUJAC:
Na formacji bedacej 400-500 metrowym spietrzeniem 2 uskokow w lewym filarze,
sa 3 drogi i duzy wariant, krzyzujace trawersy drog polskiej z 1968.
Dwie z tych linii wytyczyl Ballard, trzecia chyba tez powtarzal (Szkocki Filar).
Szkocki Filar juz niezle rozwiazuje te formacje, ale zostawia (glownie na prawo) z 80-100 m szerokosci.
I tamtedy, obok, wioda 2 pozniejsze drogi.
Teraz z Yetim Ballard wytyczyl tam swa trzecia linie.
Czyli - to Tom Ballard zna ten teren i jego niuanse najlepiej. Bez jego/ich dokladniejszego topo tego nie rozwiklamy :)).
Slowem - wiecej sie juz z sensem o ukladzie drog na tej formacji chyba nie wyspekuluje. Wypada zaczekac na topo zdobywcow :).
V. Na marginesie, jakies topo drog z 2009 wchodza, gdy sie pogoogluje po zyciorysie Ballarda i wywiadow z nim. Ale to tu juz odpuszczam.
(Wywiady byly przy okazji nagrod, po przejsciu w jednym sezonie 6 scian polnocnych, krocej niz jego Mama,
Alison Hargreaves wspinanie.pl/2015/03/tom-ballard-eiger/.)
Pozdr.
Zmieniany 3 raz(y). Ostatnia zmiana 2016-12-13 10:07 przez GG.