Re: czyli poplatanie z pomieszaniem pojec

11 sie 2016 - 10:37:08
Zbigniew Trzmiel Napisał(a):
-------------------------------------------------------
> Tomku - nie rozumiem z czym się nie zgadzasz...
>
> >Pomiary geometryczne na materiale, z podobnych
> kamer, sa, z oczywistych wzgledow bardzo
> znieksztalcone...
> >Jesli ktos chce mierzyc katy nachylenia na
> podstawie materialu z Gopro to ... powodzenia.
>
> Opis jednoznacznie wskazuje, że szacowanie
> nachylenia wykonałem wyłącznie na podstawie
> własnych zdjęć, a kadry kamery szerokokątnej
> do tego się nie nadają.
>
> >Ogromna, wartosc dokumentacyjna Gopro...
>
> w opisanym przypadku takie filmowanie trudno
> nazwać dokumentowaniem. Po prostu, kuluar
> Kinshofera nie jest tak eksponowany jak sugerują
> ujęcia z kamery.
>
> >Odwracanie kamery nie jest wcale nowe i nie
> powstalo wcale na Nanga Parbat i nie Adam jest
> wynalazca.
> W tym rzecz, że nie trzeba obracać takiego
> gadżetu, aby w funkcji szerokokątnej otrzymać
> efektowne nagrania. Pozostaje tylko kwestia czy
> wypada to publikować i m.in. w taki sposób
> spełniać oczekiwania sponsorów i fanów

Zbyszku
bardzo Ciebie cenie, szanuje i nie chce w niczym urazic, ale trudno mi zrozumiec Twoje wypowiedzi.
Co gorsza brniesz glebiej we wlasne poplatania z pomieszaniem.


[digital-photography-school.com]

Najwieksza zaleta malenkich sportowych kamer jest to, ze moga stale towarzyszyc wlascicielowi. Na przyklad wspinaczowi. Nawet zima w Himalajach.
Wartosc filmowych ujec kreconych, w czasie akcji (tu i teraz) ma ogromna wartosc zarowno, w dokumentacji realnego wydarzenia (na przyklad wspinaczki) jak i w tworzeniu materialu do filmu dokumentalnego. Nawet przy najwiekszych znieksztalceniach geometrycznych i przy najrozniejszych punktach widzenia kamery.
Nie myl pomiarow geodezyjnych, z wartoscia dokumentacyjna, a tej, z dzielem zwanym filmem dokumentalnym.

Nie dosc, ze nie masz racji generalnie, to jeszcze wybrales zly (dla swoich tez) przyklad. Obecnie "kuluar na początku drogi Kinshofera" jest dobrze znany, opisany, wielokrotnie fotografowany i filmowany. Nie daje wiec zadnych podstaw "posądzania o złe intencje czy manipulacje" z pomoca Gopro.
Dwa pierwsze linki, ktore podales sa nieaktualne, a trzeci zawiera kilka cennych klipow. Cennych takze dla celow dokumentacji. Oprocz znieksztalcen obrazu, widac warunki, pogode, szczegoly topograficzne, stroj, sprzet, slychac wypowiedzi na goraco, w scianie, widac emocje, przezycia (szczegolnie po wypadku Bieleckiego)..itd...itd...
Klipy te wnosza bardzo duzo do dokumentacji (a takze weryfikacji) tamtej wspinaczki, moga tez zostac wykorzystane do stworzenia filmu dokumentalnego.

Film dokumentalny (takze gorski) moze, ale nie musi opierac sie na realnych zdjeciach, tworzonych dokladnie, we wlasciwym miejscu i czasie. Najczesciej jest inaczej.
"Jest prawda czasów, o których mówimy, i prawda ekranu, która mówi: „Prasłowiańska grusza chroni w swych konarach plebejskiego uciekiniera""
Przepraszam, za ten zart, ale niech on zastapi wyklad o rodzajach filmow dokumentalnych. Nie mam czasu na wielostronnicowe opisy.

Sprawa ujec z mocno obrocona kamera (nawet 180 stopni).
Ty nie dopuszczasz takich ujec, a inni majacy znacznie wieksze, od Twojego, doswiadczenie, w sztuce operatorskiej, preferuja i tworczo stosuja.
Obejrzyj starannie cala 7-minutowa sekwencje wspinaczkowa wprowadzajaca, do filmu Koszalki "Deklaracja niesmiertelnosci". O guru nikczemnej szalonej nagonki i jego rywalu pomocniku. Film nagradzany, na roznych festiwalach filmow dokumentalnych gorskich (choc nie tylko).
Koszalka, choc wyjatkowo paskudny jako scenarzysta, skandalista i rezyser, operatorem filmowym jest bardzo dobrym. W dodatku operatorem ze sporym doswiadczeniem wspinaczkowym.
Czy sadzisz, ze nie mial innych ujec, niz te ,z obrocona kamera? Sadzisz, ze ujecia, z obrocona kamera powstaly podstepem, bez precyzyjnych polecen Koszalki?
Owszem, wesola ekipa zniszczyla kupe naswietlonej tasmy, ale sporo zostalo.
Ujecia, z obrocona kamera nie powstaly przypadkiem i nie przypadkiem zostaly wmontowane w najwazniejszych wspinaczkowych scenach gorskich.

PS obecnie, w 2016, lansowane sa kamery filmujace jednoczesnie cala powierzchnie sferyczna. Cale 360 stopni. Przyjmuja sie slabo, ale tez moga stanowic wartosc dla dokumentowania wspinaczki. Gorzej z wartoscia artystyczna w filmie dokumentalnym. Geodeci tez nie sa zachwyceni.
Podziel się:
Temat Autor Wysłane

czyli poplatanie z pomieszaniem pojec

TomaszKa 01 sie 2016 - 11:49:31

Re: czyli poplatanie z pomieszaniem pojec

TanBoTao 01 sie 2016 - 21:31:30

Re: czyli poplatanie z pomieszaniem pojec

Zbigniew Trzmiel 10 sie 2016 - 22:59:56

» Re: czyli poplatanie z pomieszaniem pojec

TomaszKa 11 sie 2016 - 10:37:08



Nie możesz pisać w tym wątku ponieważ został on zamknięty