Gorzej. To się mieści w kategorii "udawanie" wspinaczki. Dokładnie tak samo wygląda "wspinaczka" na Ama Dablam (z własnego doświadzcenia).przez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
Prognoza na 4-5.02 jest rzeczywiście niezła. Na szczycie ma wiać 15-20 km/h.przez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
Tak wygląda droga żebrem Abruzzi na K2 (jakby kto nie wiedział). To tak a propos dyskusji nad "rolą poręczówek we współczesnym himalaiźmie" (szczególnie warte polecenia "zdobywanie" komina House'a).przez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
Tak na marginesie tego zjazdu, czy ktoś coś słyszał o jakiejś próbie zjazdu północną ścianą MSW, np. w linii drogi klasycznej? Czy w ogóle były takie próby i czy to jest wykonalne (pytanie do skialpinistów)?przez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
O to mi właśnie chodzi. Jeśli bowiem obliczenia przedstawione przez Roberta Szymczaka są prawidłowe i odczuwalna wysokość na K2 wynosi w zimie (styczeń i luty) - ok. 9100 m, to z czysto fizjologicznego punktu widzenia nie jest chyba możliwe funkcjonowanie człowieka na takiej wysokości bez wspomagania tlenowego. Oczywiście, mogą się zdarzyć anomalie pogodowe (bo do takich należy chyba zaliczyćprzez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
Ten wykres pochodzi z pracy Łukasza Kocewiaka, „Wysokość ciśnieniowa a góry wysokie”, 2017, Kartka z Podróży, który wspomina o dwóch przełomowych tekstach w tym zakresie: J. B. West, „Prediction of barometric pressures at high altitudes with the use of model atmospheres,” Journal of Applied Physiology, Volume 81, Issue 4, October 1996, Pages 1850-1854. A. Helman, J. Workman, J. Sype, „The Dprzez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
Dzięki. Ja widziałem taki wykres, stąd ta sugestia, że na K2 w lecie jest "znacząco niżej".przez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
Warto, aby w tym aspekcie "tlenowym" korzystać jednak z opinii fachowców, czyli meteorologów oraz specjalistów od medycyny wysokościowej. Bardzo mi daleko do jakiejś kompetencji w tym temacie, ale to przynajmniej wiem, że należy odróżniać tak zwaną wysokość geograficzną od wysokości ciśnieniowej, na której znajduje się wierzchołek. Najogólniej rzecz biorąc, dla himalaisty istotniejsze jprzez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
Celna uwaga. Ja jednak jestem trochę niepoprawnym patriotą. Myślę, ze gdyby Polak znalazł się w składzie zdobywców K2, to byłoby to jakieś symboliczne zamknięcie rozdziału, który właśnie Polacy otworzyli 17 lutego 1980 r. a potem wnieśli do niego największy wkład. A chyba ani Nirmal Purja ani Mingma Gyalje nie mieli by nic przeciwko, aby w zespole szczytowym 16 stycznia obok Szerpów wspinał się tprzez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
Wracamy do tego, co jest standardem na K2 zimą. 6500 i "go back" z powodu wiatru. Patrząc na prognozę do 6.02 raczej bez szans. A potem to już się pewnie zacznie spierdalane.przez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
Fragment wywiadu z A.Bieleckim z 15.12 dla wp.: (jeszcze przed wejściem Szerpów z 16.12) "Mimo że jako Polacy nie pojechaliśmy w tym sezonie, to miałem propozycję dołączenia do tegorocznych wypraw, które chcą jako pierwsze wejść zimą na szczyt, ale jednak się nie zdecydowałem. Dlaczego? Dla mnie jest ważne, aby wejść tam bez tlenu. Poza tym wyprawa musi się składać z mocnych himalaiprzez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
tracker Snorriego pokazywał 1.5 godziny temu 6731. Więc tempo jest dobre. Ale jeśli chca wejść na szczyt to muszą to zrobić jutro rano najpóźniejprzez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
Ale popatrz, jaki to jest plan, wyjść dzisiaj o 21.00 z bazy, jutro o 18.00 być w C3 i po krótkim reście atakować szczyt. Jak trzeba być przygotowanym, żeby o tym myśleć realnie. Podobnie było z wejściem Szerpów w zeszłą sobotę. Czyli tam naprawdę nie ma miejsca na jakichś amatorów. Przy krótkich i niepewnych oknach pogodowych, szansę mogą mieć tylko ludzie zdolni do niesamowicie szybkiego wchodzprzez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
Chyba się tworzyło "okno" dla Magdy G. Powinna dzisiaj wyjść, szczyt w czwartek.przez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
Rysiek, ponieważ to Ty założyłeś ten wątek, namawiam Cię, może byś go jakoś efektownie zakończył (podobnie jak go efektownie zacząłeś), bo rozrósł się już do takich rozmiarów (ponad 430 postów), że naprawdę już kompletnie nie wiadomo, kto do kogo i z jakiego powodu pije ...przez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
Ja z kolei jak czytam jego teksty to od razu przychodzi mi na myśl twórczość Łozy. Ten sam brak pokory, głębokie przekonanie, że tylko ja mam rację, a reszta to durnie, upiększanie rzeczywistości, abym to ja najlepiej "wyszedł na zdjęciu". Rozumiem, ze alpinizm produkuje takich osobników z mocno wybujałym ego, ale żeby aż tak? Że niby Kukuczka z Wielickim mieli wszystko podane na tacy iprzez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
Włodek, to zasługa Łojanta, ja się tylko zastosowałem do jego życzenia. Ale oczywiście nie miałem żadnych wątpliwości, że tak trzeba zrobić. Pozdrowieniaprzez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
Zgadzam się w 100%. Też za to wypiję i szczerze jej życzę. A tak jeszcze na marginesie tej dyskusji o "ułatwieniach" (z tlenem, bez tlenu, z poręczówkami, bez poręczówek) i dzieleniu himalaizmu na różne dyscypliny, wiadomo przecież, ze przejście filara Kazalnicy z haczeniem wielkiego okapu to coś zupełnie innego niż przejście klasyczne. Nie przypominam sobie jednak, żeby ktokolwiek z tprzez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
Patrząc na to, teoretycznie powinni wyjść w sobotę 23 i celować na atak szczytowy 28/29. Ale kto ma pewność, że ta prognoza się sprawdzi? Fakt jest, ze później znowu ma dupnąć.przez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
Do końca miesiąca nie ma mowy. Nie ma żadnego okna (przez kilka najbliższych dni to w ogóle huragan).przez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
No to żeby już jednak pozostać przy tym K2 proponuję na początek pierwsze zimowe Kukuczka-Piotrowski, albo dokończenie (oczywiście w zimie) drogi Chrobak-Wróż (północno-wschodnia granią). Naprawdę, bez jaj, to by były mocne rzeczy. Może nie tak medialne.przez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
No to już chyba tylko GIV Wojtka Kurtyki zostaje jako przykład czysto sportowego przejścia "on-line".przez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
Fakt. Ale Kukuczka - Piotrowski to idealny przykład wejścia czysto sportowego (bez tlenu, bez poręczy, bez znajomości, bez wspomagania szerpów, prawdziwy klasyk w tym rodzaju).przez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
Z tym marnowaniem kasy, że już go nie będzie, to obyś się nie zdziwił: "K2 zdobyte zimą! Wielkie gratulacje dla Nepalczyków! Teraz najważniejsze, żeby bezpiecznie zeszli do bazy. A my podtrzymujemy wsparcie dla polskiego programu zimowego PZA (Polskiego Związku Alpinizmu )" - napisał na Twitterze Piotr Gliński, minister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu. W końcu drugie zimoprzez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
No i Magic Line (Piasecki, Wróż, Bozsik) chyba też?przez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
No ale to chyba coś za mocno zapił tym razem i nieortograficznie w dodatkuprzez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
jerrygwizdek Napisał(a): ------------------------------------------------------- > andrzej Napisał(a): Rosenkranz - jesteś mi > winien > > 1000 złotych! > > Nie tlko 1000, ale zeby tak redakcja odszczekala > swoje "spekulacje". Jerry Gwizdek, to było do mnie?, bo ja nie jestem kurwa żadna redakcja, kolego.przez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
> Nie tlko 1000, ale zeby tak redakcja odszczekala > swoje "spekulacje". ??? Do mnie pijesz?przez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
No wiem. Przecież prosiłem Cie na priva żebyś mi podesłał rachunek do przelewu. To odpisałeś, że się nie pali, jesteś zmęczony i idziesz spać. To jak z tym rachunkiem?przez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe
Ty nie klikniesz, ja może też nie - ale statystycznie rzecz biorąc milion ludzi dziś kliknie i ten milion ludzi zapozna się z wersją Urubki, a nie Twoją czy moją. Tak to działa niestety.przez Rosenkranz - Forum wspinaczkowe