simba Napisał(a): ------------------------------------------------------- > To, że lina ma wytrzymałość na zerwanie 34kN, > znaczy (ni mniej ni więcej) tyle, że zrywa się > ona przy sile 34kN. Jak tę siłę wyprodukujesz > to Twoja sprawa. Jeśli umiesz powiesić samochód > na tej linie statycznie (np. podnosząc go > "statycznie" za pomocą dźwigu), to może on >przez mgala - Forum sprzętowe
nie wiem skad wziales 43kN. producent podaje wartosc 135kN przy tescie na bebnach. ale w przypadku polaczenia wezlem juz tylko 17kN (minimum to 15kN): a nawet to nie oznacza, ze mozna podwiesic chocby jeden samochod. Bo sila to nie masa. w praktyce masa jaka mozemy podwiesic na takiej linie zalezy od sposobu jej uzycia (bo na tyrolce podwiesisz mniesza), przyjetego wspolczynnika bezpieczenprzez mgala - Forum sprzętowe
nie. grillon nie ma sprężyny, więc blokuje się od razu. nie ma możliwości podawania luzu bez przytrzymania krzywki. część grillonów nie ma również plastikowej dźwigni. poza tym to to samo urządzenie. mprzez mgala - Forum sprzętowe
podwójny zderzakowy jest rekomendowanym węzłem do kończenia lonży. lepiej pochłania energię, unieruchamia karabinek we właściwej pozycji, jest bezpieczny. kwesta wytrzymałości węzłów jest od dawna pomijalną sprawą. polecam artykuł z 'jaskiń' nr 49 (październik – grudzień 2007) podsumowujący testy lonży wykonane przez Grupę Badań Technicznych Ecole Française de Spéléologie (EFS). aprzez mgala - Forum sprzętowe
z podlinkowanych przez Makara testów nie wynika zalecenie rezygnacji z lonży. w przypadku zjazdu sprawa jest bezdyskusyjna, osobiście widzę również wiele zalet stosowania loży również w czasie wspinania (szybsze podmianki na stanowisku, bezpieczniejsze przewiązywanie się przez ringa). według mnie wnioski (w sumie niezbyt zaskakujące, ale potwierdzone testami) są dwa: - stosowanie lonży z taprzez mgala - Forum wspinaczkowe
super, bardzo interesuące testy. dziękiprzez mgala - Forum wspinaczkowe
a propos 'pure dyneema' beala. swego czasu w 'jaskiniach' (nr 52, 2008) ukazało się tłumaczenie francuskiego artykułu n.t. 'czystej dyneemy'. to produkt bardzo specjalistyczny, który beal wypuścił swego czasu na zamówienie petzla. w tej chwili używany jest głównie przez grotołazów do poręczowania. w większości produktów wspinaczkowych uhdpe (dyneema, spectra) sprzez mgala - Forum sprzętowe
McAron Napisał(a): ------------------------------------------------------- > Zresztą sam producent też nie ma pojęcia co > produkuje (takie czasy). Przykładowo, wg strony > tendona, produkowane przez nich repy mają > minimalną wytrzymałość 11 kN przy średnicy > 3mm i 116 kN przy 9mm. czeski błąd. w wersji polskiej poprawne wartości:przez mgala - Forum sprzętowe
instrukcja obsługi do uprzęży petzla mówi: "Potencjalny czas użytkowania produktów plastikowych i tekstylnych Petzl może wynosić 10 lat od momentu produkcji. W przypadku produktów metalowych jest nieokreślony." od dłuższego czasu większość producentów wydłużyła pięcioletni maksymalny czas użytkowania nylonowych produktów. badania wskazały, że wpływ uv był przeceniany. oczywiściprzez mgala - Forum sprzętowe
1. wejdz na youtube, na stronę z filmem, który chcesz pobrać 2. dodaj 'abc' przed 'youtube', np.: 3.wybierz format w jakim chcesz pobrać (mp4 lub flv dla video)przez mgala - Hyde Park
w sprawie parkow linowych nie znajdziesz zadnych specyficznych przepisow, natomiast wiele przepisow bardziej ogolnych odnosi sie do nich. przede wszystkim ciazy na wlascicielu obowiazek dochowania nalezytej starannosci. w sprawy dotyczace instalacji nie chce wchodzic, bo nie jestem budowlancem. jednak niewatpliwie sa to przewaznie konstrukcje o stalym charakterze, nalezy wiec rozwazyc uzyskaniprzez mgala - Forum wspinaczkowe
pojawiło się uzasadnienie ustawy na stonie bip: oraz list Jana Krzysztofa:przez mgala - Forum wspinaczkowe
tjn Napisał(a): ------------------------------------------------------- > Rozumiem ale moim zdaniem krytykujac ten projekt, > byc moze w wielu miejscach slusznie (nie wiem, nie > znam sie ale troche rozumiem Wasze niektore obawy) > troche sie zapedziles w tym akurat zakresie... to normalna debata, mam prawo się zapędzić. powiedzmy tak: jakie istniejące problemy ma rozwiązać tprzez mgala - Forum wspinaczkowe
grubyilysy Napisał(a): ------------------------------------------------------- > 1) > Po pierwsze - nie całkiem rozumiem - czy ktoś > może mi wyjaśnić gdzie w tej ustawie jest > napisane cokolwiek o odpłatności? opłaty za akcję ratunkową nie można wprowadzić, bo jest sprzeczna z konstytucją. perfidia tego rozwiązania polega na tym, że osoba odpowiedzialna za teren, będzie musiprzez mgala - Forum wspinaczkowe
dzisiaj w gazecie prawnej artykuł: a więc przyjdzie się ukrywać przed ratownikami w razie wypadkuprzez mgala - Forum wspinaczkowe
AndrzejKo Napisał(a): ------------------------------------------------------- > Cały tekst wymaga szczegółowej analizy przez > zawodowców, np: Art. 21 jest niby sformułowany w > sposób z którego wynika że ma zastosowanie > tylko w przypadku imprez masowych przeczytaj uważnie ten artykuł - tam jest zapis: Organizator imprezy sportowej w górach i na zorganizowanych terenacprzez mgala - Forum wspinaczkowe
AndrzejKo Napisał(a): ------------------------------------------------------- > Tylko co po naszych forumowych stwierdzeniach ? rozumiem, że może na brytanie padają emocjonalne wypowiedzi. ale niech przynajmniej zainteresowani przeczytają sobie ten projekt. może nasze środowisko po prostu akceptuje te zapisy? zanim jakaś organizacja będzie przedstawiała swoje stanowisko, musi zostać prprzez mgala - Forum wspinaczkowe
W biuletynie informacji publicznej MSWiA pojawił się w końcu projekt ustawy o bezpieczeństwie w górach. Pan Piotr van der Coghen informował o pracach nad nią już jakiś czas temu, ale dopiero teraz można się z projektem zapoznać. jakie regulacje wprowadzi ustawa? m. in.: - cała jura będzie uznana za góry - tylko GOPR i TOPR będą mogły prowadzić działalność ratowniczą w górach - w razieprzez mgala - Forum wspinaczkowe
AndrzejKo Napisał(a): ------------------------------------------------------- > Być może tym co napisałem poniżej strzelę > sobie w stopę ( to będzie juz chyba któryś z > rzędu raz ), ale trudno jest mi pozostawić ten > dokument, przywołany przez Marcina, bez > komentarza. mam nadzieję, że nie masz do mnie pretensji > W tym dokumencie zabrakło tylko: ... > 5. Pprzez mgala - Forum wspinaczkowe
vx Napisał(a): ------------------------------------------------------- > Więc > nikt Ci nie będzie wyciągał :) to sprawa drugorzędna, bo szkoleniem wspinaczy już się nie zajmuję. > Natomiast zwrócę Ci uwagę, że nie mogłeś > "zrezygnować z ubiegania się o licencję isws", > bo coś takiego jak na razie nie istniało. niemniej proces został uruchomiony, a japrzez mgala - Forum wspinaczkowe
formalnie nie ma czegoś takiego jak instruktor wspinaczki skalnej. związek ma prawo wystawiania licencji państwowej dla instruktora wspinaczki sportowej.przez mgala - Forum wspinaczkowe
smaczku całej sprawie dodaje fakt, że instruktor sportu nie ma uprawnień do prowadzenia zajęć rekreacyjnych. a obaj (is & ir) nie posiadają uprawnień do prowadzenia treningów dla osób niepełnosprawnych. dyskusja tak na prawdę sprowadza się do rozróżnienia co w naszej pasji jest sportem, a co rekreacją (a co ani jednym ani drugim). to, że zawody wspinaczkowe są sportem, chyba nikt nie ma wąprzez mgala - Forum wspinaczkowe
u mnie możesz kupić poprzednią edycję przetłumaczoną na polski. nowego wydania nie tłumaczyliśmy, bo nie da się tego wydać tak, żeby miało zarobić na siebie. w pl nikt póki co nie dystrybuuje nowego wydania. zmiany są nieduże w stosunku do poprzedniej edycji. a ci co się interesują, kupują ją raczej przy okazji wymiany szkoleniowej z francuzami. jeśli ci zależy, mogę ją dla ciebie ściągnąćprzez mgala - Forum wspinaczkowe
o tym, że samodzielne oznaczenie liny może obniżyć wytrzymałość o 50% mówiło się od dawna, jeśli dobrze pamiętam pisano o tym w "taterniku" jakieś 5 lat temu. w czasie testów nie "maczano" w tuszu, było to zwykłe oznaczenie flamastrem. oczywiście nie wszystkie markery osłabiały linę. generalnie poliamid jest bardzo odporny na chemię, jednak n.p. ksylen (zawarty w większoścprzez mgala - Forum wspinaczkowe
ai87871 Napisał(a): ------------------------------------------------------- > IMO Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego ( > EKUZ ) działa na terenie Uni Europejskiej, > a Szwajcaria do takowej nie należy. karta ekuz funkcjonuje w efta, a szwajcaria do takowej należy.przez mgala - Forum wspinaczkowe
> Oczywista wina 8a.nu. źle mnie zrozumiałeś. oczywiście że to 8a.nu napisało o tym pierwsze, o tym napisałem właśnie. doceniam jednak firmę, że czasem jednak słucha swoich użytkowników i w miarę szybko reaguje. swoją drogą u nas na ścianie w aberdeen właśnie taki sposób obsługi gri jest prezentowany na plakatach. tylko nie zwróciłem wcześniej uwagi.przez mgala - Forum wspinaczkowe
słusznie koledzy prawicie, oczywiście nie mam wątpliwości jeśli chodzi o unieruchomienie tego czy tamtego odcinka. tyle tylko, że BTLS w swoim oryginalnym wydaniu przewiduje intubację. a mnie ciekawi wasze prywatne zdanie na temat obrony przed zachłyśnięciem w sytuacji oczekiwania na przyjście pomocy. BTLS raczej skłania się do nieruszania poszkodowanego nieprzytomnego urazowego i obserwację. typrzez mgala - Forum wspinaczkowe
widzę, że szykuje się ciekawy artykuł do gór ;) no dobrze, widzę że zaczęli się odzywać bardziej kompetentni koledzy, więc ciekaw jestem waszej opinii.: - wiemy, że należy chronić poszkodowanego przed dostaniem się do płuc treści żołądka chorego. W przypadku osoby "zwykłej" nieprzytomnej sprawa jest prosta, pozycja boczna ustalona . tymczasem w przypadku poszkodowanych urazowych zprzez mgala - Forum wspinaczkowe
Arkadius Napisał(a): ------------------------------------------------------- > Brzmi makabrycznie. Delikwent przeżył? skoro nie wie, czy było porażenie, to znaczy że poszkodowany nie przeżył. gilu Napisał(a): ------------------------------------------------------- > Co nalezy zrobic, jesli poszkodowany ma krwawienie > wewnetrzne, jest podejrzenie urazu kregoslupa i > nieprzez mgala - Forum wspinaczkowe
najfajniejsze w twoim linku z 8a.nu ostatnie zdanie: Petzl has not approved the techniques described above and using them is at your own risk. tekst jest z 19 maja. A tymczasem petzl już na początku czerwca wypuścił plakaty informujące o zaaprobowaniu tej techniki i dodaniu jej do instrukcji obsługi.przez mgala - Forum wspinaczkowe