Jerry-znak zapytania dotyczy nie trudności drogi, tylko jej długości. Weź to pod uwagę.przez Grzegorz Nocuń - Forum wspinaczkowe
Przede wszystkim napisz gdzie i w jakich okolicznościach doszło do odmrożeń. Jakie buty, jakie skarpety, co robiłeś, jak długo narażony byłeś i na jaką temperaturę. Dużo praktycznych informacji możesz uzyskać w rozdziale o odmrożeniach Dr. Szymczaka w książce "100 Porad Gór". Pomoże bezpośredni kontakt z doświadczonym chirurgiem - najlepiej znajomym! No i napisz,gdzie mieszkasz. Może obprzez Grzegorz Nocuń - Forum wspinaczkowe
Nie dwie lecz trzy pary skarpet. Pierwsze cienkie z PA, na to grube z wełny merino (drogie, ale warto!) a trzecie z coolmax'u. Można też te trzecie z wełny z angorą. Grzegorzprzez Grzegorz Nocuń - Forum sprzętowe
Nawiązane znajomości, wiedza i dobra praktyka wyniesione z kursu skałkowego zwrócą Ci się wymiernie - kilkakrotnie. Obserwuję kursy w skałkach i szczerze dziwię się jak profesjonalnie i na wysokim poziomie są prowadzone. Dla wyjaśnienia: ja nie szkolę, a od "mojego" kursu minęło jakieś 40 lat. Pozdrawiam - Grzegorzprzez Grzegorz Nocuń - Forum wspinaczkowe
Kwestia wprawy i przyzwyczajenia. "Rambo" możesz na różne sposoby ustawiać. Ale do turystyki są raki lżejsze i mniej skomplikowane. Grzegorzprzez Grzegorz Nocuń - Forum sprzętowe
Jak zawsze dobór sprzętu zależy od celu i czasu trwania wycieczki/wyprawy. Na zimową wspinaczkę biorę trzy pary rękawiczek: na podejście cienkie softszelowe, do wspinania ocieplane z membraną - dopasowane i z dobrym chwytem, na powrót takie podobne do tych "windstopperowych". Na wycieczki w Karkonosze zamiast tych wybranych lepiej sprawdzą się softszelowe, najlepiej z membraną. Musisz wprzez Grzegorz Nocuń - Forum sprzętowe
Tak trzymaj Księżniczko! Pozdrawiam Cię gorąco i nisko się kłaniam - Grzegorz PS : Bez poczucia humoru zginiemy marnie.przez Grzegorz Nocuń - Forum wspinaczkowe
Pachola - adamie-nie -małyszu. Przejście rewelacyjne, szczere gratulacje. Mój czas ok. dwa razy dłuższy. Pozdrawiam - Grzegorzprzez Grzegorz Nocuń - Forum wspinaczkowe
Masz wiele racji, Adamie. W ostatnią sobotę pokazywałem kilku wspinaczom jak zejść z Mnicha, bo "zawsze tam zjeżdżali". Prawda, że padało, skała była śliska, lina im się zaklinowała pod wierzchołkiem i w zejściu z Półek asekurowałem ich "od góry", ale oni naprawdę nie znali drogi zwyczajnej. Znam też kilka przypadków, kiedy dobrzy wspinacze dzwonili i pytali jak zejść z Mięguprzez Grzegorz Nocuń - Wspinanie i warunki w Tatrach
No cóż - znowu brak dystansu do problemu. Oprócz doświadczxenia i sprawności własnej są jeszcze warunki od człowieka niezależne: Oblodzenie, śnieg o różnej konsystencji, podłoże spływające przy ulewie, rany i zachorowania drastycznie obniżające sprawność. Jeżeli ktoś bije haki to na pewno z konieczności, a nie dla fasonu. Panowie - spokojnie. Tobie tjn ukłony za rozsądek, a Adamowi życzę więcejprzez Grzegorz Nocuń - Wspinanie i warunki w Tatrach
Brawa dla wszystkich autorów postów!! I pomyśleć, że "eksperci literaccy" piszą, jakoby w Polsce w ciągu roku jedną książkę przeczytało tylko 1,5% jej obywateli! Wracając do problemu: popieram Grzegorza Głazka - Lionel Terray "Niepotrzebne zwycięstwa" jako nr 1, wprawdzie bardzo osobista i niestety z nutą megalomanii. Dalej - Victor Saunders "Nieuchwytne szczyty" -przez Grzegorz Nocuń - Forum wspinaczkowe
Do powyższych słusznych uwag dodam, że w HiMountain możesz za niewielkie pieniądze kupić dobry, puchowy śpiwór w sam raz dla Ciebie. Jest w czym wybrać, a ceny dużo bardziej przystępne niż u Małachowskiego, czy Yeti. Pozdrawiam - Grzegorzprzez Grzegorz Nocuń - Forum sprzętowe
Lhotse Comfort - używam zwłaszcza zimą, gdy nosi się sporo sprzętu, ale i latem warto na trudniejszych drogach. Grzegorzprzez Grzegorz Nocuń - Forum sprzętowe
Przecież nie dla szpanu! "Lewi Wrześniacy" prowadzą dość kruchym terenem (mimo codziennego ruchu nadal to i owo się urywa) i wszystko jest dobrze, gdy pogoda dopisuje. Stanowiska i przeloty są ze starych haków. Trzeba je sprawdzać! W przypadku konieczności odwrotu wolisz zostawić hak i pętlę, czy mechanika? I z czego wolałbyś zjechać? Sam sobie odpowiedz. A radzę wziąć ze trzy haki. Poprzez Grzegorz Nocuń - Wspinanie i warunki w Tatrach
Droga Wali jest dobra na zimę, lub wiosną, po śniegu. Latem jest krucho! Pozdrawiam - Grzegorzprzez Grzegorz Nocuń - Wspinanie i warunki w Tatrach
To trafna decyzja. Gratuluję odwagi w przyznaniu sie do błędu. A może jeszcze do Piotra Korczaka coś w rodzaju: " wybaczamy i prosimy o wybaczenie?" To nie żart - to serio! Pozdrawiam - Grzegorzprzez Grzegorz Nocuń - Forum wspinaczkowe
To są wielkie przejścia. Panowie Pallus i Xięski - szczere gratulacje i niskie ukłony. Grzegorzprzez Grzegorz Nocuń - Wspinanie i warunki w Tatrach
To piękny sukces, ale wymaga poprawki bardzo istotny szczegół!! Droga którą osiągnęli szczyt Trango Nameless Tower nazywa się "Ethernal Flame"!! Proszę o korektę! Pozdrawiam - Grzegorzprzez Grzegorz Nocuń - Forum wspinaczkowe
Górną częścią Komina Świerza prowadzi droga Stanisławskiego. W trudnościach są przeloty. Pozdrawiam - Grzegorzprzez Grzegorz Nocuń - Wspinanie i warunki w Tatrach
Zadni Mnich można osiągnąć jedynkowo. Dodać Batyżowiecki i Żłobisty, Śnieżne i Kapałkowe Turnie, Niebieską Turnię. Grzegorzprzez Grzegorz Nocuń - Wspinanie i warunki w Tatrach
Podstawy niemieckiego bardzo się przydadzą tam na miejscu. Ten tekst jest bardzo prosty - spróbuj się wczytać, zrozumiesz bez trudu. Powodzenia - Grzegorzprzez Grzegorz Nocuń - Forum wspinaczkowe
No to już widzisz dlaczego musisz napisać tę książkę... Trzeba rozwiać złudzenia! Pozdrawiam - Grzegorzprzez Grzegorz Nocuń - Forum wspinaczkowe
Lion, Simbelmyne. Pozdrawiam - Grzegorzprzez Grzegorz Nocuń - Forum wspinaczkowe
Zestaw podstawowy - uniwersalny. Lina 50 m podwójna (albo pojedyncza i 50 m pomocniczej), zestaw roksów, cztery mechaniki średnie, albo cztery heksy, albo tricamy - co masz pod ręką. Cztery pętle dłuższe (100-120 cm), dziesięć ekspresów. No i młotek oraz 3-4 haki cienkie na wszelki wypadek - koniecznie sprawdzaj wszystkie stare punkty asekuracyjne!! Powodzenia - Grzegorzprzez Grzegorz Nocuń - Wspinanie i warunki w Tatrach
Twoim warunkom odpowiada rejon Morskiego Oka, a tam odpowiednio: 1. Grań Mięguszowieckich Szczytów 2. Niżnie Rysy grzędą Tomkowych Igieł 3. Żabi Mnich przez grań Żabiej Lalki i Żabiego Kapucyna. Pozdrawiam - Grzegorzprzez Grzegorz Nocuń - Wspinanie i warunki w Tatrach
Przy HAPE wystarcza rzucić okiem, i proste, zwykłe badanie lekarskie, przy HACE nie usg tylko wziernikowanie dna oka oftalmoskopem - można zrobić zawsze i wszędzie, ale ważniejsza jest prosta ocena stanu człowieka. W książce "100 Porad Gór" jest rozdział poświęcony tym sprawom zdecydowanie lepszy niż to co jest na stonach pza.org. Co do obrzęku twarzy (jest to w tym artykule z pza.orgprzez Grzegorz Nocuń - Forum wspinaczkowe
Napisał. Znaczy "Partyka" napisał. I, oczywiście, każdy człowiek jest omylny, ale recenzja Księżniczki jest trafna. Pozdrawiam, Księżniczko - Grzegorzprzez Grzegorz Nocuń - Forum wspinaczkowe
"Wysycenie" krwi tlenem jest wartością zmienną, chwilową i tylko orientacyjną. Niestety, nie jest to prosty i jednoznaczny sposób oceny aklimatyzacji, czy też jej zaawansowania. Bardziej przydatne są badania podstawowych wartości morfologii krwi, ale tak naprawdę tylko obserwacja zachowania, sprawności fizycznej i psychicznej umożliwia ocenę zaawansowania aklimatyzacji. Zarówno wysiłekprzez Grzegorz Nocuń - Forum wspinaczkowe
Zgoda, ale nie piszę o ścieżce od Siwych Stawów, ale o ścieżce która wcześniej prowadziła stokami Pośredniej Grani. Po prostu nieporozumienie. Grzegorzprzez Grzegorz Nocuń - Wspinanie i warunki w Tatrach