Z polskiej literatury to na szybko pierwsze co mi do głowy przychodzi to: "Komin pokutników" Jan Długosz "Trylogia tatrzańska" Wawrzyniec Żuławskiprzez damians - Forum wspinaczkowe
W piaskowcach co prawda nigdy nie byłem, ale w Hollentalu widziałem kilka razy takie "kołatki". W topo to się nazywało chyba Bohrhaken.przez damians - Forum wspinaczkowe
Mam linę Tendon Ambition 7.9 2x60m (rok 2011 albo 2012) i też żółta żyła jest krótsza od czerwonej, ale o jakieś 1-2m. Dokładnej długości obu żył nie mierzyłem. Olałem to, bo linę odkupowałem i nie miałem paragonu, ale była nieodpakowywana, więc ewidentnie taka wyszła z fabryki.przez damians - Forum sprzętowe
Używam tą linę już 3 rok i niestety nie jestem z niej zadowolony. Po roku lina była sztywna, na końcach przetarła się aż do rdzenia i trzeba było ciąć. Ponadto oplot na środku liny zaczął się przesuwać.przez damians - Forum sprzętowe
We Wrocławiu na CW Tarnogaj mieli swego czasu. Pewnie jeszcze są.przez damians - Forum sprzętowe
nieaktualneprzez damians - Kto na wspin? Wyjazdy, partnerzy, ściany, sekcje
Vino Napisał(a): ------------------------------------------------------- > Czołem! > > Jakie są dostępne topo ściany i szczegółowe > schematy dróg. W internecie z tym krucho, ale > pewnie źle szukam. Gdzie można to > kupić/ściągnąć/pożyczyć? Mowa zarówo o > drogach letnich i zimowych. > > Pzdr! 99% Norwegów doskonale porozumiewa się po angielsku,przez damians - Forum wspinaczkowe
Ja bym nie demonizował tak lin cienszych od 9.8 ze poczatkujacy sobie z nimi nie poradza... Nie przesadzajmy. Wspinam sie czasami na linie pojedynczej 8.9, moj asekurant wazy cos okolo 60kg, ja 85-90kg i wyłapuje mnie spokojnie. Zresztą początkujący nie chodzą na drogi gdzie grożą ciężkie loty. Myślę, że 9.6-9.8 to takie normalne grubości.przez damians - Forum sprzętowe
Ja bym z kolei nie polecał tak grubych sznurków typu >9.8. Mimo większej żywotności, obsługuje się to nie najlepiej - szczególnie na panelu gdzie wpinka jest co 1,2m, ciągłe wydawanie i wybieranie, lina się częściej blokuje w przyrządzie, itd. Odnośnie liny która leżała kilka lat - jeżeli była przechowywana w normalnych warunkach, ciemno, temp. pokojowa i sucho, a nie na słońcu i mrozie, toprzez damians - Forum sprzętowe
Może po prostu nie dorosłeś do tej ekstremalnej odmiany wspinaczki? :)przez damians - Forum sprzętowe
Wszystkie uprzęże z atestami są tak samo bezpieczne, więc mozna jedynie rozpatrywać kwestie wygody, ergonomii, wagi i ceny. Idź do sklepu, pomacaj, przymierz i będziesz wiedział, która jest lepsza. Jedna osoba Ci napisze, że ta uprząż jest dobra bo jej pasuje, druga z kolei zaprzeczy, itd itd. Jak możesz to idź do takiego sklepu gdzie jest stanowisko do zawisniecia na uprzezy, bo wtedy dosłownieprzez damians - Forum sprzętowe
Lin pojedynczych nie używa się razem, a książkowo po sporym locie zaleca się jak najszybsze opuszczenie i rozluźnienie liny i odczekanie aż lina "odpocznie" lub w ostateczności użycie drugiego końca liny do dalszego prowadzenia... Ciężko będzie znaleźć dane dla lin pojedynczych w systemie bliźniaczym (bo i po co ktoś miał by ich tak używać? przecież od tego są bliźniacze).przez damians - Forum sprzętowe
Chyba 8.9? 7.9 to chuda lina nawet jak na połówkową. Każdy przyrząd typu Reverso, ATC Guide itd się spisze, chociaż lepiej mieć rękawiczki do asekuracji, a jak potrzeba więcej tarcia to dwa karabinki... // linę z potrójnym atestem 8.9 kolega używa na co dzień na panelu i w skałach i wielkiej różnicy nie widać od np. pojedynczej 9.8, obywa się bez rękawiczek.przez damians - Forum sprzętowe
Ciężko powiedzieć... generalnie w Sokolikach asekuracja jest ok, chociaż na pewno nie gęsta. Jeżeli ktoś wspinał się tylko na panelu to tutaj na pewno więcej emocji mu dostarczy wspinanie :) Jeżeli pierwsza wpinka jest wysoko, to zazwyczaj prowadzi do niej łatwy teren i wystarczy spotowanie. Na tych trudniejszych drogach chyba jest troche gęściej, ale to nie powiem Ci bo jestem leszczem i VI+ toprzez damians - Forum wspinaczkowe
To na początek może okolice Tępej i Zipserowej Czuby? Na Tępej sporo obitych linii do VI.3 jest, a Zipserowa niedaleko i jest kilka IV+ i V dla początkującej, można wejść od tyłu i założyć szybko wędkę. Ogólnie to w schroniskach powinniście dostać przewodnik, chyba 59zł, tyle samo co w skalniku a bardzo ładnie, czytelnie i akutalnie opracowany, przyda się na półce :)przez damians - Forum wspinaczkowe
- na dole znajdziesz zdjęcie.przez damians - Forum wspinaczkowe
Stosowałem ten patent (reverso zamiast płytki), działa na tej samej zasadzie co to wyżej z prusikami wykorzystując samozaciskową funkcję reverso/płytki. Może nie zadziałać przy locie głową w dół - więc trzeba stosować "węzły bezpieczeństwa" na wolnym końcu liny, np. wyblinki wpięte zakrętasami w łącznik uprzęży. Poza tym "ucho" reverso/płytki nie wygląda solidnie (takie osobisprzez damians - Forum wspinaczkowe
W odpowiedzi na astrodog Napisał(a): ------------------------------------------------------- > Dobrze Komi prawi. Do wrogów kosci zaliczają > się także: > - odsunięty od drogi asekurujący, > - brak przelotu wielokierunkowego na początku > rysy, > - a także krótkie, sportowe ekspresy. > To towarzystwo założyło prężnie działającą > spółkę "Efekt Zamka&qprzez damians - Forum sprzętowe
Na własnej asekuracji zacząłem się wspinać niedawno i za każdym razem zawsze po głowie chodziła myśl "ile ta kość wytrzyma". Jeżeli chodzi o większe rozmiary, to jeszcze ok. Nerwy zaczynały się, gdy sięgałem po karabinek z mniejszą połową kompletu. 3 najmniejsze rozmiary (2-4kN) zostawiłem tylko w razie czego, zdając sobie sprawę, że to do haczenia raczej. Ale bardzo często zdarzało sięprzez damians - Forum sprzętowe
W takim razie się zgadzam, rzeczywiście przyspieszenie będzie ok 1,5 raza większe dla dziecka. W moim "fachu" zazwyczaj miarą szkód są siły statyczne występujące w przekrojach, dynamikę liczy się bardzo rzadko, stąd lekceważenie czegoś takiego jak przyspieszenie :)przez damians - Forum wspinaczkowe
Wzór podaje m.in. Beal a tutaj ( ) jest wyprowadzenie. Nie wiem w jaki sposób otrzymałeś większą siłę dla mniejszej masy :) Wykres na podstawie tego wzoru, gdzie zmienną jest masa pokazuje, że siła uderzenia rośnie z wzrostem masy ( ), założyłem EA=25000 co jest w miarę sensowną wartością dla liny dynamicznej oraz FF=1.przez damians - Forum wspinaczkowe
Wzór na siłę uderzenia to F=mg+mg*(1+2fEA/mg)^(1/2), gdzie m to masa spadającego ciała, f to współczynnik odpadnięcia, EA to sztywność liny a g to przyśpieszenie ziemskie. A więc z "praw fizyki" wynika, że im mniejsza masa tym mniejsza siła uderzenia, więc dla dziecka lina będzie tak samo dynamiczna. Inną kwestią jest czy dziecko jest wystarczająco "wytrzymałe" nawet na proporprzez damians - Forum wspinaczkowe
kali Napisał(a): ------------------------------------------------------- > Zależy ile masz camów > > Jak zaczynałem się wspinać posiadałem zestaw > kości, heksów i haki. > Teraz w Tatrach noszę ok 8-10 camów i zestaw 8 > kości (których raczej nie używam) > > Pzdr > Marek A czy sięgnąłbyś pamięcią i polecił jakieś drogi lub rejony gdzie z zestawem kości iprzez damians - Forum sprzętowe