ROCKDUDE Napisał(a):
-------------------------------------------------------
> Niezle pociagniecie, congrats! A juz myslalem ze
> Loza byl tam pierwszy :)))
Dla mniej niezorientowanych:
Próba Lozy (zimowa) wiodla lewym skrajem, tam gdzie wlasciwe przewieszenie ma zaledwie kilka metrow.
Poszedl on kilka metrow wyzej za krawedz i zjechal, majac jeszcze kawal terenu bliskiego pionu nad soba.
RockDude jako bywalec kiedys z Wawy zapewne pamieta numery "Wspinka", bodaj 9 i 10 (1988), i polemike "Loza kontra Blondyn", wspolautor (z Janem Muskatem) I przejscia hakowego glownego okapu z 1985 r.
1. Slady tej proby zimowej ogladano latem, rok czy dwa potem (Jacek Czyz) i to dalo oszacowanie proporcji.
2. Dlugosc okapu wzdluz drogi Blondyn(=Caban)-Muskat pochodzi z jednego z wczesniejszych powtorzen (w kluczowym, rownomiernym przewieszeniu 2x 20 metrowe wyciagi, lina ze znacznikami).
3. Obecna linia robi tam wielkie zawirowanie daleko w prawo i wraca wielkim trawersem, najwybitniejsza rysa/peknieciem w okapie, poprzeczna do linii Caban-Muskat i linii Siwego.
wspinanie.pl/wp-content/uploads/2016/07/Ministrant-Opetanie-przebieg-620x572.jpg
Szkice w s t e p n e z powyzszego fototopo, z materialu wspinanie.pl.
Od lewej:
- Proba zimowa Lozy, mniej wiecej na wprost linii z I polowy pierwszego wyciagu (wprost od 1. cyfry IX).
- Proba Momy, najwczesniejsza, tuz na lewo i blisko zaznaczonej niebieskiej linii "projekt" z 2016 roku.
- Droga Siwego i M Rosy, "Imperium Motyli" z 2002, pod koniec odchylajaca sie na prawo od linii wspomnianego, niebieska linia zaznaczonego, projektu klasycznego
- Droga Muskat-Caban z 1985, "Polski Muppet Show", najwczesniejsze rozwiazanie glownego okapu, tuz na prawo od "Imperium".
- I najdalej na prawo II proba Lozy, gdzies do drugiej od dolu cyfry IX po prawej stronie.
Ale oczywiscie najlepszy wglad i szkice dac moga ci, ktorzy teraz byli w scianie i ogladali slady poprzednich przejsc z bardzo bliska.
* * *
Podsumowujac:
Jest oczywiste, ze obecna, powyzej naszkicowana linia klasyczna nie jest idealna, co wlasnie pokazali sami jej Autorzy, publikujac swoj powyzszy szkic. Oraz tym, ze zaznaczyli na nim miejsce na swoj projekt klasyczny, biegnacy radykalnie bardziej wprost.
Co do stylu wytyczania obecnej linii i zaawansowania jej ostatecznego przejscia klasycznego, jeszcze chyba czekamy na najpelniejszy opis.
Na razie mamy do czynienia z klasycznym przejsciem zespolowym, tak jak to sie robi na wytezajacych wielowyciagowych drogach w gorach.
Jesli w przyszlosci jedna osoba przejdzie te linie "w ciagu", jednego dnia prowadzac kazdy wyciag po kolei, na pewno to powinno zostac mocno odnotowane jako przejscie wybitne i poprawa stylu.
Jesli ktos klasycznie poprowadzi projekty bardziej na wprost, prawdopodobnie bedzie to cyfra odczuwalnie wyzsza niz obecnie. I rekordowa w historii wspinania w Tatrach na dlugie, dlugie lata.
Pozdr.
Zmieniany 2 raz(y). Ostatnia zmiana 2016-07-06 06:44 przez GG.