Podaje przygarsc danych o drodze, jej charakterze i randze, dla tych co jeszcze za duzo o tej scianie i drodze nie czytali.
Oczywiscie trzeba to czytac jak kazda literature - zespol ktory wywodzi sie z Tatr i wlasnie droge skonczyl, ma wrazenia na swiezo, moze nam to uzupelnic o cos, czego w literaturze amerykanskiej nie dostrzezono i przesunac, dostosowac dla nas akcenty.
Wysokosc drogi jest jak sasiedniej drogi Zodiac.
Najpierw licznie ilustrowane blogi z przejsc tej drogi z supertopo:
I. Rodzaj najnowszego "beta":
Zenyatta Mondatta, El Capitan A4 5.7 2015 March - supertopo.com/rock-climbing/route_beta.php?r=ybelzeny
II. Relacja z przejscia "zwyklych ludzi", dajaca pojecie i o samej drodze i jej randze w otoczeniu. Z licznymi zdjeciami chyba Toma Evansa spod sciany:
Zenyatta Mondatta Photo TR -10/08 - 2008 October - supertopo.com/climbing/thread.php?topic_id=700699
"Topic Author's Original Post - Oct 17, 2008 - 03:19pm PT
Yo, so although our ascent of ZM is nothing remarkable compared to a lot of reports on this site...it was significant achievement on a personal level for my partner Brian and I. For us it was a step up in difficulty over anything in our past experience, and felt like breaking through a gateway toward more serious routes on El Cap and beyond. (...)"
I caly zestaw fot:
Matt Lambert>Zenyatta Mondatta Oct '08 123 zdjecia - picasaweb.google.com/.. ZenyattaMondattaOct08
III. Tu droga przebyta jeszcze "oldskulowo" przez zespol Johna Middendorfa, w typie lojantow z lat 1980
(np. friendy jeszcze ze sztywnym trzonem).
old walls-Zenyatta - supertopo.com/climbing/thread.php?topic_id=772532
Podwojny okap nad glowa Middendorfa mozna rozpoznac w 2/3 foto wspolczesnej, akapit wyzej (a de facto mniej niz w polowie wysokosci sciany).
Nad nim jest wiekszy poprzeczny okap na drodze, zwany "Nine O'Clock Roof, "godzina 9" (przypomina wskazowke zegara na godzinie 9). Jest to okap dobre 2 m glebokosci. Pod nim jest trawers w prawo, wg schematu A3+ na bathookach.
----
IV. Rekordy szybkosci, na tle bardziej znanych Polakom sasiednich drog:
yosemitebigwall.com/speed-climbing
El Capitan:
(...)
Lurking Fear
3:04:54 May 2003 - Yuji Hirayama, Nick Fowler
9:20 June 2000 - Hans Florine (Two El Cap Routes in a day solo!)
7:47 September 2014 - Libby Sauter, Quinn Brett (Women’s record)
(...)
West Buttress
7:01 April 2013 - David Allfrey, Alex Honnold
20:08 September 1996 - Kevin Thaw FOD
(...)
Dihedral Wall 14:06 September 2002 - Steve Gerberding, Hans Florine (FOD /Hammerless)
Excalibur 16:10 September 1998 – Dave Allfrey, Alex Honnold
Salathe
4:55 May 2012 - Alex Honnold, Sean Leary
20:06 November 2013 - Cheyne Lempe (Solo)
16:00 June 2000 - Tommy Caldwell (Free)
(...)
Sunkist 19:24 July 1999 - Hans Florine, Steve Schneider, Mark Melvin (FOD)
(...)
The Shield 10:58 August 1999 - Chris McNamara, Cedar Wright
(...)
Reticent Wall 34:57 July 2006 - Ammon McNeely, Dean Potter, Ivo Ninov
(...)
Iron Hawk 30:42 May 2004 - Ammon McNeely, Cedar Wright
(...)
Native Son 23:53 May 2006 - Ammon McNeely, Ivo Nivov
(...)
Zenyatta Mondatta 16:53 October 2014 - Skiy DeTray, David Allfrey, Cheyne Lempe
Tu wideo z tego przejscia"
A Speed Ascent: Zenyatta Mondatta - vimeo.com/126574567
(...)
Zodiac 1:51 October 2003 - Alex and Thomas Huber
(...)
East Buttress 1:30 September 1997 - Hans Florine, Abby Watkins
IV.A.
First one day ascent:
22h:56mins, Ammon McNeely, Ivo Ninov, Kevin Jamarillo
Jun 27, 2005
IV.B. Inne detale z historii przejsc, w tym odnotowany lot 80 stop Jacka Czyza na 7 wyciagu w 1998.
yosemitebigwall.com/zenyatta-mondatta
IV.C. Charakterystyka
yosemitebigwall.com/zenyatta-mondatta:
"
Zenyatta is an old school climb in much the same way as Sea of Dreams is: it follows a relatively natural line through some cool features, but also has plenty of loose rock and poor rivets. It is a logical step up from Zodiac, The Shield, or Mescalito. ZM is good, but not quite as classic as Shortest Straw which is also very similar technically. "
Pozdr.
Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2015-10-22 06:21 przez GG.