radko Napisał(a):
> - na odcinku od wspinacza do ostatniego przelotu
> pracuje dłuższy odcinek liny (bardziej
> rozproszone i większe pochłonięcie udaru przez
> linę = mniejsza siła graniczna
W tym przypadku się grubo mylisz.
Jeśli tylko teoretyczny współczynnik odpadnięcia bez luzu jest mniejszy od 1, to dodanie luzu zwiększa zarówno w.o. jak i maksymalną siłę hamującą.
Załóżmy, że bez luzu długość liny to L a długość lotu H. Współczynnik odpadnięcia to H/L.
A teraz dodajemy luz początkowy o długości d. Współczynnik odpadnięcia staje się równy (H+d)/(L+d), co daje wartość większą od H/L jeśli tylko L > H (a tak z pewnością jest na omawianym filmiku).
Kontrprzykładem byłaby sytuacja z w.o. powyżej 1 - np na przewieszonej drodze wielowyciągowej lot bezpośrednio na stanowisko, asekurowany czysto statycznie, będzie tym bezpieczniejszy, im większy luz - aż do pełnej długości liny. Wychodzi na to, że zamiast statycznie asekurowanego lotu z w.o. 2 o długości paru metrów bardziej opłaca się przywiązać drugi koniec liny do stanowiska na sztywno i polecieć n.p. 60 metrów - w przybliżeniu zmniejsza to współczynnik odpadniecia z dwójki do jedynki.
Oczywiście w praktyce lepsza jest dobra asekuracja dynamiczna.