I. Jak w tytule.
Cytat z artykulu powyzej przy koncu:
wspinanie.pl/serwis/201310/28annapurna-wejscie-francuzow.php
..."
Wciąż nie ma potwierdzenia, czy Graziani i Benoist powtórzyli linię Ueli Stecka, czy też kontynuowali biegnącą bardziej wprost, nieszczęśliwie zakończoną francuską próbę z 1992 roku (śmierć poniósł wtedy Pierre Beghin)...
Na dzis wyglada na to, ze wszystkie trzy linie na scianie sa zblizone - przynajmniej w glownej barierze skalnej. Tyle ze Francuzi podeszli od prawej pod bariere, blizej skal niz Ueli, majac chyba gorsze warunki (wieksze zagrozenie lawinami).
II. Wiecej w watku pod artykulem o Uelim:
wspinanie.pl/forum/read.php?7,600979,601586#msg-601586
Wpisy linkujace do pierwszego wnikliwszego artykulu L Griffina z wczoraj, 30.10:
thebmc.co.uk/benoist-and-graziani-repeat-ueli-stecks-route-on-annapurna
..." The weather now turned for the worse, with snow and wind. After spending three nights at this bivouac, eating, drinking and resting, the pair climbed up left to reach the foot of the rock barrier at ca 7,100m.
Here, with Benoist in the lead, they climbed four very difficult pitches. Two of these proved really taxing, with unprotectable, thin, delicate, vertical ice.
On the next day, having overcome more hard pitches (80-90°), they almost reached the top of the barrier, bivouacking at around 7,400m. In the middle section of the barrier, they noticed, over to the right, an old rigid stem Friend, and Karabiner, presumably remnants of the Béghin-Lafaille attempt. They also noted traces of Steck's passage at around 7,300m.
The following day the pair climbed several more hard pitches (the most difficult again led by Benoist) to bivouac at 7,550m, and the next day reached the summit. ..."
[pogrubienia - GG]
Czyli:
W srodku bariery widzieli karabinek i friend starego typu ze sztywnym rdzeniem, zapewne z tragicznej proby Beghin-Lafaille 1991. Slady Stecka widzieli ok. 7300 (czyli dobre 100 m ponizej konca bariery).
Od konca bariery i biwaku na 7400 m mieli jeszcze teren z trudnymi odcinkami, i z biwakiem na 7550, i zajelo im to poltora dnia do szczytu. Zaczely sie tez klopoty ktore coraz bardziej przedluzaly ich przejscie.
Natomiast wg nich start bariery jest okolo 7100 m.
Chciacy lub niechcacy, chyba wyszla im wyprawa weryfikacyjna.
* * *
Acha, i Francuzi wg ich relacji mieli zdaje sie wspolny permit z Steckiem, tylko sie troche zdziwili czemu ma on tak krotka aklimatyzacje, a potem szybko zszedl w doliny, gdy oni sie jeszcze aklimatyzowali.
III. Wiecej szczegolow m.in w dalszym ciagu watku linkowanym powyzej (zaczetym pod artykulem o Uelim),
http://wspinanie.pl/forum/read.php?7,600979,601625#msg-601625 - Którędy zszedł - Annapurna Ueli Steck solo
I w linkach stamtad, m.in. do strony fotografa z ekipy Uelego
patitucciphoto.com/2013/10/13/ueli-steck-annapurna-climb-2013/
Mial tam ten fotograf kamere z "armata" o ogniskowej 1000 mm.
V. Podsumowujac:
Naprawde fajnie byloby zobaczyc
jakiekolwiek zdjecia Uelego powyzej 7300m.
Jakieklowiek i robione skadkolwiek.
Albo relacje Francuzow, ze widzieli slady gdzies juz nad bariera, np. slady zjazdow.
I pewnie trzeba na to jeszcze troche zaczekac.
Jednak na razie wolalbym nie byc karmiony kolejnymi wynurzeniami czy zachwytami,
i by przy tym pokazywano tylko ujecia zrobione u dolu i najwyzej do polowy sciany.
Za duzo zawodowego sprzetu fotograficznego i ludzi od PR tam bylo (z Uelim), by teraz oferowano nam glownie slowa i ogolniki, np. bez konkretnych godzin wejscia. I wciaz jeszcze bez zadnego zdjecia wspinacza gdzies naprawde wysoko (np. w kluczowej partii sciany lub wyzej, czy nawet na szczycie).
Pozdr.
[edit - literowki w tytule watku i dalej]
Zmieniany 3 raz(y). Ostatnia zmiana 2013-10-31 17:08 przez GG.