O co Ci chodzi Apache?
Od roku 2000 "oficjalnie" stosujemy następujące określenia dla jakości asekuracji dróg tradycyjnych:
bez oznaczenia (albo TRAD) - komfortowa asekuracja do założenia z ręki z zestawu kostek (set DMM lub WC) i mechaników (Camaloty 0,3-3)
W (albo TRAD*) - asekuracja wymagająca - trudne do założenia plejsmenty, albo wiele niepewnych plejsmentów, albo nietypowe wykorzystanie sprzętu (kontrkostki, składanie kostek w pęczki, parasol z Cama), albo użycie kostek RP
R (albo TRAD**) - asekuracja ryzykowna - niekoniecznie trudne plejsmenty, ale wysokie wyjścia nad przeloty - grożą długie loty, z ryzykiem wyrwania niektórych przelotów
R/X (albo TRAD***) - asekuracja ryzykowna/śmiertelna - potencjalny lot raczej zawsze zakończy się obrażeniami ciała, jeśli nic się nie stanie jest to wielkie szczęście, jeśli ulegniemy wypadkowi śmiertelnemu, jest to wielki pech. Często ryzyko wyrwania wszystkich przelotów. Powtórzyłem dwie drogi tej klasy pod Krakowem, jedną wytyczyłem (już nie istnieje - została częściowo obita), mam dwa kolejne projekty na oku.
X (albo TRAD****) - droga śmiertelna. Asekuracja służy do ubezpieczenia nielicznych fragmentów drogi (niekoniecznie kruksa), odpadnięcie z większej części drogi zakończy się śmiercią. Nie znam żadnej drogi o tej klasie pod Krakowem.
* - oznacza piorunek, używany w przewodnikach po Dolinkach i Ostańcach.
Pzdrw,
m.b.