gra, gra. otoz dotychczas kamery dv (digital video) mialy dosc slaba rozdzielczosc. ntsc ma 480, pal (chyba)525. natomiast w momencie wejscia na rynek kamer hdv rozdzielczosc sie zwiekszyla (w zaleznosci od systemu) albo 720 albo 1080. z tym ze 1080 ma skan typu interlaced a 720 jest skan typu progressive (poczytaj- zobaczysz na czym roznica polega, albo zapytaj dzika, to ci wyjasni). wiekszosc kamer nowszej generacji ma szybkosc migawki 24 razy na sekunde. szybkosc migawki uzywanej do telewizji to 30 (ntsc).
otoz teraz takie wyjasnienie w tej kwestji. dotychczas wielu filmowcow uwazalo, ze jakosc obrazu z kamer dv/hdv jest za niska, wiec sie uzywalo kamer filmowych. film zostal wywolywany, potem byl skanowany i ladowany do komutera do montazu (nle-nde)- dzik moze wytlumaczyc co to oznacza, bo wie tyle na ten temat;). nastepnie po zmontowaniu filmu (przewaznie laserowo) przeklada sie go znowu na film 35 lub 16 mm. podobnie jak w fotografii, gdzie sa jeszcze fotografowie, ktorzy siekaja tylko na filmie, sa rowniez filmowcy, ktorzy uzywaja tego samego systemu myslowego. jednakze ja osobiscie nie moge rozroznic filmu kreconego kamera 35mm, ktory jest potem tak obrabiany, a materialu kreconego w formacie dv/hdv i przelozonego na film 35 mm.
np sundance mialo chyba rok temu tylko pare fimow kreconych na kamerze filmowej. czy mozesz powiedziec, czy taki film jak np Napoleon Dynamite byl krecony w formacie 35mm czy dv? wiem, ze byl krecony uzywajac kamery panasonic dvx100.
za dwa dni rusza producja filmu "from beyond" (rez Albert Puyan). budzet fimu ok $200 000. film jest krecony w formacie 720/24p. ostani film tego rezysera producenta rowniez. "cool air" rozprowadzany jest przez Lionsgate.
inna ciekawostka: From bayond krecone jest kolo LA, montarz w Bellingham, WA, kompozytor mieszka w Santa Barbara, CA, producent w LA, studio dzwiekowe jest w NYC. rezyser mieszka na Orcas Islands. jedyny kontakt miedzy nami to ftp i email.