Hazard, A5, (i klasycznie 8 ! ), 1 zimowe – ladnie brzmi, ale...

GG
18 gru 2009 - 15:53:26
W SKROCIE:

Nic nie ujmujac samej trudnosci plyty, jest to/byloby to A5, ale 30 m nad gleba i z nitami na stanowiskach pod i nad kluczowa plyta (lacznie osadzono 3 nity, ale to trzeba doczytac w notce z 2005 roku), hakowki jest ciag A5 na plycie i wyzej A4 w dolnym okapie, kolo ruchomego bloku, plus zaciatka A2 po stanem 1.
Na starcie 5-6 (!) m nad gleba jest miejsce VIII, i pod 4 stanem w gornym okapie miejsce VII-. Poza tym reszta terenu to max V+.

Droga na schemacie odrecznym i w notce zdobywcow ma wycene 8, A5 (VIII, A5).
Alez to brzmi! Kto z rurpami wpakuje sie w klasyke VIII? Kto od „osemek” w Tatrach zna sie na A5?

Foto calej sciany z otoczeniem (widocznej po lewej; od prawej na tle nieba Posrednia Gran, Ciemniasta Turnia, Wlk. Kaplica i Wlk. Kosciol)
http://www.horosvaz.cz/res/data/043/005000_05_009484.jpg



Wazne odniesienie, to widoczna na zdjeciu rampa z kosowka, startujaca od srodka podstawy sciany w prawo skos w gore, zaznaczona na schemacie na prawo od drogi (ale bez slowa o kosowce).

Schemat na wspinanie.pl:
wspinanie.pl/serwis/200912/17-hazard-a5.jpg



Jest to, poza przeredagowanym do druku podpisem, ten sam odreczny, jak ten z Jamesaka.

DROBNE POPRAWKi do newsa
Swoja droga, tu w tekscie (na wspinanie.pl nawet date 1 przejscia zle podano: 6 sierpnia 2005, tymczasem z zacytowanego w artykuliku schematu (i z oryginalnej notki zdobywcow w Jamesaku) wynika 6.09.2005.
No i to wstyd, takie zostawienie zywcem nazw ze strony czeskiej:
‘(...) Tą ekstremalną hakówkę, biegnącą północno-wschodnią ścianą Velkého Kostola (Malá Studená dolina, Słowacja), (...)’ , plus to objasnienie, ze to Slowacja...
Na schemacie jest ‘ Veza Velkeho Kostola, SV, a w notce 1 zdobywcow: „severna stena Velkeho kostola”.

Powinno byc tlumaczenie:
Wielki Kosciol, turnia filara, Dolina Malej Zimnej Wody.

Natomiast merytorycznie warto uscislic, ze to pn.-wsch. filar Wielkiego Kosciola, i najnizsza z turni Dziadki w tym filarze (nazwa wg WHP tom 17). Na marginesie. sama sciana jest scisle polnocna (czyli po slowacku powinno byc, w odniesieniu do samej sciany S, tak jak w notce 1 zdobywcow, nie SV, czyli severovychodna, jak ci sami zdobywcy napisali na schemacie).

O konkretnym numerze Jamesaka z notatka 1 zdobywcow i wycisnieciem z niej danych o nitach (co trzeba bylo znalezc, bo nie ma na stronie czeskiej omawiajacej 1 powtorzenie) jest ponizej w (auto)cytacie z forum KW Warszawa.

* * *

INNE DANE:

Sciane i jej proporcje wobec bardziej znanych scian sasiednich mozna sobie zobaczyc w panoramie z Lomnicy, np. znanego z panoram autora ‘zbooy’:
panoramy360.info/360/show.html?max=1&p=tatry-lomnica-galeryjka-2&lang=p
(wymagane pluginy Deval VR lub QuickTime lub update do Flash 10).
Pod Posrednia Grania widac najbardziej urwiste trojkatne sciany: Zolta Sciane, na lewo Mala Zolta Sciane (Kozia Kazalnice u WHP) w lewo nisko - dolne urwisko pn.-wsch. filara Wielkiego Kosciola.

SLOWEM, moze tam i technicznie jest A5, ale bardzo odarte ze scianowej i gorskiej powagi.

Takich miejsc i plyt mozna znalezc sporo w Tatrach na innych czolowkach. Jak ktos znajdzie cos takiego i wcisnie „cyfre A5” np. na Czolowce Miegusza, a jeszcze lepiej to na malo znanych urwiskach, takich jak czolowka Koscielca nad Czarnym Stawem lub Turni nad Schodkami, bedzie to podobnie brzmialo...

W zadnym razie nie mozna tej drogi i wyceny A5 odniesc do polskich A3, A4 na Ministrancie, Kazalnicy Cubrynskiej czy Wielkiej Turni, a z duzym prawdpodobienstwem mozna powiedziec, ze powaga tej drogi jest mniejsza. Polskie maksymalne wyceny hakowe pochodza od wspinaczy, ktorzy poznali np. amerykanskie wzorce. Autorzy omawianej drogi napisali tylko o osobie, ze proponuja A5 " (...) po przejsciu najtrudniejszych hakowek w Tatrach...(...) ".
Jednak nic wiadomo, by poznali najtrudniejsze hakowki w Tatrach Polskich.

Tymczasem np. jedna z definicji A5 jasno okresla krancowe konsekwencje ewentualnego lotu, jednak tutaj sa nity na stanowiskach - wiec konsekwencje te ograniczaja.

Pozdr.

GG


* * *
Ponizej 1 wersja posta (czyli z czesciowymi powtorzeniami tresci), cytowana z:
kw.warszawa.pl/forum/motywacja

( w zasadzie powtorzenie wpisu ze strony KW Warszawa,
z oczywistymi poprawkami literowek czy wyroznien.
)

>>
A5 w newsie i to potwierdzone, robi wrazenie powagi.

Wiec nieco to ‘odczarujmy’ i uscislijmy – najpierw zrodla (i date!), potem polozenie i wysokosc urwiska:

Hazard popłaca - najtrudniejsza hakówka w Tatrach powtórzona
News z 17 grudnia 2009.
Podano tam w tekscie date 1 przejscia:
(...) Tą ekstremalną hakówkę (...) wytyczyli 6 sierpnia 2005 roku Miro Mrava i Braňo Turček. (...) „.
Natomiast na zalaczonym do tekstu schemacie jest data: 6.9.2005.

Podpis zrodla cytujacego opis slowny zdobywcow:
Jamesák / 2005

Link do zrodla o powtorzeniu (zbyt ogolny):
horosvaz.cz
Nie ma w nim daty 1 przejscia i tylko wspomniano, ze " ... (text v časopise Jamesák z roku 2005)"
* * *

Natomiast link dokladniejszy jest:

Hazard A5 v Tatrách - první zimní přelez
News z 14.12.09

Foto calej sciany z otoczeniem (widocznej po lewej)
http://www.horosvaz.cz/res/data/043/005000_05_009484.jpg

Wazne odniesienie to widoczna na zdjeciu rampa z kosowka, startujaca od srodka podstawy sciany w prawo skos w gore, zaznaczona na schemacie na prawo od drogi (ale bez slowa o kosowce).


Schemat na wspinanie.pl,
wspinanie.pl/serwis/200912/17-hazard-a5.jpg

jest odreczny jak ten z Jamesaka.

USCISLENIE GLOWNE:

New z opisem, schematem i wrysowaniem linii w foto:
Jamesak 5/2005, s.20 (schemat kilka stron dalej).

Gora: Wielki Kosciol, pn.-wsch. filar, najnizsza z turnic zwanych Dziadki (wszystko na lewo od Komina Kupczyka z droga WHP 2625, tom XVII).

Wysokosc calego pn.-wsch. filara: ok. 400m
Wysokosc dolnego spietrzenia (najwyzsza turnia Dziadkow) ok. 200 m.
Wysokosc do piku najnizszej turni Dziadkow: ok. 130 m (na schemacie napisano, ze droga ma 250 m).

Wysokosc spietrzenia pokonanego przez droge Hazard (4 wyciagi i troche, nad krawedz gornego skosnego okapu): ok. 90 m.

Kluczowe trudnosci: plyta zajmujaca caly drugi wyciag, pod dolny (trojkatny) okap.
I uwaga ! W artykuliku zdobywcow w Jamesaku jest, ze na stanowiskach wiercili nity. Np. " (...) na stand kvoli bezpecnosti vrtame nit. (...) Po 40 metroch robime druhy stand a vrtame dalsi nit (...) ".
Pisza tez kilka linijek nizej, ze " (...) po przejsciu najciezszych hakowek w Tatrach wprowadzamy klasyfikacje A5 (...) ".

Wysokosc na gleba owego A5: 30-50 m. Po 1 nicie na stanowiskach nad i pod owym A5.
Wysokosc nad szlakiem: dodatkowe 150 m po latwym piargu.

Slowem:
Sa to parametry i bliskosc szlaku raczej Czolowki Miegusza, moze ze stromsza plyta (mozna by wybrac plyte Czarnego Zaciecia lub przewieszki na lewo od niego). Kazalnica Cubrynska z glownymi okapami i mniej pewna skala to byloby wiecej powagi, zanotowano tam max A4... Natomiast powagi przewieszenia z Ministrantem nawet nie ma co porownywac.

[[Sciana z droga Hazard jest nieco nizsza i znacznie wezsza od sasiedniej Malej Zoltej Sciany (Kozia Kazalnica w przewodniku WHP) i Zoltej Sciany.
I podobnie jak na Zoltej Scianie, samo urwisko jest zwrocone scisle ku polnocy. Tak samo jest tez zwrocone gl. spietrzenie Czolowki Miegusza, przewieszki na lewo i nad Czarnym Zacieciem... Ach, i tu i tu juz istnieje droga Preludium, choc w ukladzie zamienionym stronami : ) ]]

Podsumowujac: napieracze odpowiednio zdeterminowani na cyfre, jak sie upra, to znajda sobie i urobia jakies „A5 w tym stylu” w Moku. Nawet i brak slonca jest/bylby podobny.

Pozdr.

GG
<<
Podziel się:
Temat Autor Wysłane

» Hazard, A5, (i klasycznie 8 ! ), 1 zimowe – ladnie brzmi, ale...

GG 18 gru 2009 - 15:53:26

Re: Hazard, A5, (i klasycznie 8 ! ), 1 zimowe – ladnie brzmi, ale...

Szalony 18 gru 2009 - 16:00:34

Re: Hazard, A5, (i klasycznie 8 ! ), 1 zimowe – ladnie brzmi, ale...

GG 18 gru 2009 - 20:32:14

Re: Hazard, A5, (i klasycznie 8 ! ), 1 zimowe – ladnie brzmi, ale...

jerrygwizdek 19 gru 2009 - 04:32:32

Re: Hazard, A5, (i klasycznie 8 ! ), 1 zimowe – ladnie brzmi, ale...

yought 19 gru 2009 - 18:59:27

Re: Hazard, A5, (i klasycznie 8 ! ), 1 zimowe – ladnie brzmi, ale...

burlan 19 gru 2009 - 20:12:00

Re: Hazard, A5, (i klasycznie 8 ! ), 1 zimowe – ladnie brzmi, ale...

yabende 19 gru 2009 - 20:33:36

Re: Hazard, A5, (i klasycznie 8 ! ), 1 zimowe – ladnie brzmi, ale...

yought 19 gru 2009 - 22:45:31



Nie możesz pisać w tym wątku ponieważ został on zamknięty