czym
> (jezeli w ogole) rozni sie to nowe smiglo LPR-u od
> tego uzywanego przez Slowakow z ATE w Tatrach:
>
>
> jak widze z symboli to chyba troche inna wersja
> (A109 K2) ale jako laik ciekawy jestem czym sie
> roznia
Słowacka A-109 jest starszą, nieprodukowaną obecnie, wersją tego śmigłowca, zbudowaną w zasadzie na potrzeby szwajcarskiej firmy REGA. Firma ta w związku z zakupem kilku EC145 odsprzedała starsze Agusty innym użytkownikom, między innymi Słowakom.
Zmian jest sporo, na korzyść, A 109E Power powstała jako udoskonalenie poprzednika. Powrócono do chowanego podwozia (K2 jest jedyną wersją ze stałym podwoziem), zastosowano komputerowe sterowanie silnikami (tzw. FADEC), unowocześniono awionikę (wersja E ma 6 ciekłokrystalicznych wyświetlaczy). Nowocześniejsza jest piasta wirnika nośnego i wprowadzono zupełnie nowe, skuteczniejsze a przede wszystkim trwalsze śmigło ogonowe. Ponadto kadłub ma nieco inny kształt, chociaż na oko z daleka tego nie widać. A109 E jest napędzana bądź silnikami Turbomecca Arriel (podobnymi jak w K2, ze zmianami wynikającymi z innego systemu sterowania ich pracą) albo silnikami Pratt Whitney PW206C (takie ma wersja polska). "Nasza" Agusta nie ma też dźwigu pokładowego i haka do podczepiania ładunku pod śmigłowcem ale jeśli ktoś sobie tego życzy to do 109E, tak jak do K2, może sobie to zamówić.